نفت در برابر شکر

ایران قادر به بازگرداندن پول از مشتریان نفت خود نیست

اربیل (کردستان24)- دولت ایران که قادر به بازگرداندن پول نفت از هند نیست، دست به یک معامله پایاپای با این کشور کرده است.

وبگاه بلومبرگ روز چهارشنبه هشتم اسفند در گزارشی به ناتوانی ایران از صرف پول «روپی» هند که در مقابل صادرات نفت به این کشور دریافت کرده است، خبر داد.

هند از جمله کشورهایی که در چارچوب معافیت‌های آمریکا قادر به خرید مقداری نفت از ایران شده است.

پول دریافتی ناشی از فروش نفت ایران به هند در بانک‌های کشورهای جنوب شرق آسیا قرار دارد که ایران قادر به خرج کردن آن نیست.

هند که مقدار زیادی شکر در انبارهای آن انباشته شده است،  معامله دو کشور برای صرف روپیه‌های ایران در هند برای خرید شکر تا حدی نگرانی‌های دو کشور را برطرف کرده است.

شرکت تجارت دولتی ایران تا پایان ماه فروردین سال آینده 150 هزار تن شکر از هند می‌خرد و پول آن را از حساب خود در بانک UCO پرداخت می‌کند.

شرکت‌های هندی بار دیگر به یک بازار قدیم دست می‌یابند، که تحت کنترل برزیل به عنوان بزرگترین تولید و صادرکننده شکر در جهان است.

هند بر اثر این مکانیسم جدید پرداخت قادر به واردکردن حدود 80 درصد نفت خام مورد نیاز خود از ایران است، به شرط آنکه برای برخورداری از معافیت آمریکا به عدم انتقال پول به ایران پایبند باشد.

این مکانیسم جدید همچنین به هند این فرصت را می‌دهد که کالای بیشتری به ایران بفروشد.

 بر اساس آمار اداره گمرک هند، این کشور در سال گذشته به ارزش 12.6 میلیارد دلار نفت خام از کشورهای حوزه خلیج فارس وارد کرده است و همزمان به ارزش 2.9 میلیار دلار کالاهایی همچون برنج، روغن، چای به این کشورها صادر کرده است.

دولت ایران بر اثر تحریم‌های آمریکا که صادرات نفت آن به زیر یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته است، قادر به بازگرداندن پول فروش نفت از مشتریان خود نیست.

تاکنون کشورهای وارد کننده نفت و انرژی ایران از بیم تحریم‌های ثانوی آمریکا از پرداخت پول به ایران خودداری کرده‌اند.

صدها میلیارد دلار سرمایه ایران بر اثر تحریم‌های آمریکا  در بانک‌های اروپایی تا عراق و کشورهای جنوب شرق آسیا بلا استفاده مانده است و قادر به بازگرداندن آن نیست.

ابتکار ویژه اروپا برای تداوم تجارت با ایران که هدف آن حفظ برجام است، یک معامله پایاپای با ایران است.

سه کشور عمده اروپایی روز 11 بهمن از ایجاد کانال مالی تحت عنوان «ابزار پشتیبان مبادلات تجاری» و با نام مختصر INSTEX خبر دادند.

کانال مالی اروپا به ایران اجازه می‌دهد از پول دریافتی خود از بابت فروش نفت که در بانک‌های اروپایی قرار دارد، برای خرید مواد غذایی و دارو و پزشکی استفاده کند.

ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق  روز 26 آبان از پیشنهاد مشترک برای استفاده از دینار عراق یا صادرات و واردات به طور تهاتری خبر داد.

دولت عراق که از معافیت آمریکا برخوردار شده است، تاکنون چندین بار درخواست دولت روحانی را برای بازگردندان میلیاردها دلار پول ناشی از صادرات گاز و برق به این کشور را رد کرده است.

بانک مرکزی عراق بر اثر تحریم‌های آمریکا، بانک‌های این کشور را از مبادله ارزی دلار با ایران منع کرده است.

دولت عراق با تبادل تجاری با ایران بر اساس یورو هم مخالفت کرده است.