ایران بازار نفت را از دست می‌دهد

ایران از طریق دور زدن تحریم‌های قادر به صادر کردن یک میلیون بشکه نفت در روز نیست

اربیل (کردستان24)- جمهوری اسلامی ایران با پایان یافتن معافیت‌های نفتی آمریکا، بازار نفت را از دست می‌دهد و قادر به صادرات نفت خود با حجم کنونی نخواهد بود و احتمالا تنها پالایشگاه‌های کوچک خریدار نفت این کشور خواهند بود.

خبرگزاری دولتی «ایرنا» به نقل از یک کارشناس انرژی نوشته است اقتصاد کشور بر اثر وابستگی به درآمدهای نفتی با مشکل مواجه خواهد شد و تنها پالایشگاه‌های کوچک هند یا چین که مراوده‌ای با آمریکا ندارند، به عنوان مشتری نفت ایران خواهند ماند

دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا روز دوم اردیبهشت معافیت هشت کشور خریدار نفت ایران را به صدد به صفر رساندن صادرات نفت این کشور تمدید نکرد.

مرتضی بهروزی فر گفته است به صفر رساندن صادارت نفت ایران غیر ممکن است و فروش نفت از طریق دور زدن تحریم‌ها یکی از راهها حفظ صادرات است.

به گفته وی شرکت‌های متوسط و بزرگ از ایران نفت نمی‌خرند و فروش نفت ایران به ژاپن و کره جنوبی به صفر خواهد رسید و شرکت‌های ترکیه هم در صورت عدم دریافت معافیت آمریکا از بازار ایران خارج خواهند شد.

کارشناس دولتی در ادامه گفت تهاتر 500 هزار بشکه نفت با روسیه هم مشکلات را حل نخواهد کرد و مجبوریم به جای دریافت ارز جنس‌های دسته چندم روسی را وارد کنیم.

تاکنون هیچ کشوری قادر به دریافت معافیت آمریکا برای خرید نفت خام که منبع اصلی درآمد دولت ایران از این کشور نشده است.

وزیر نفت عراق روز پنجشنبه از معافیت آمریکا برای واردکردن برق و گاز طبیعی از ایران خبر داد.

بهروزی فر درباره دور زدن تحریم‌ها با همکاری عراق گفت آمریکایی‌ها در این کشور مستقر هستند و بعید می‌دانم عراق در این زمینه به ایران کمک کند.

خبرگزاری رویترز روز 29 اسفند 97 از تاکتیک جدید ایران برای فروش نفت خود از طریق جعل اسناد عراقی خبر داد.

در خبر آمده است اسنادی که به گفته سه منبع وزارت نفت عراق و یک مدیر پاکستانی شرکت حمل و نقل اماراتی جعلی هستند، نشان می‌دهد  یک کشتی  به نام گریس 1 حامل 300 هزار تن نفت در روزهای 19 تا 21  آذر ماه  از بندر بصره در عراق بارگیری شده است.

در حالی که کشتی گریس 1 در لیست کشتی‌های حامل نفت در بندر بصره ثبت نشده است.

دولت ایران در دوران تحریم‌های گذشته هم از چنین تاکتیکی استفاده کرده است.

کارشناس ایرانی با اشاره به کمک ایران به عراق در دوران تحریم نفت در برابر غذای عراق اظهار داشت : در آن زمان این کمک‌ها کاملاً غیر‌رسمی بود و بخش خصوصی دو کشور بدون حضور دولت‌ها این کار را انجام می‌دادند اما بعید می‌دانم اکنون طرف عراقی تمایلی به پذیرش ریسک و کمک به ایران داشته باشد.

وی با اشاره تلویحی با اظهارات وزیر نفت عراق گفت عراق اعلام کرده است که برای جبران کمبود نفت در بازارهای جهانی، تولید خود را افزایش خواهد داد.

ترامپ همزمان با تمدید نکردن معافیت‌های نفتی ایران گفت با کمک عربستان سعودی و امارات متحده عربی و دوستان دیگر خود کمبود نفت را جبران خواهیم کرد.

گزارش‌ها حاکی از آن که مقدار صادارت نفت ایران کمتر از مقدار مازاد در بازار جهانی نفت است.

بلومبرگ ماه گذشته از کاهش صادرات نفت ایران به زیر یک میلیون بشکه در روز خبر داد.

کارشناس دولتی ایرانی گفته است با دور زدن تحریم‌ها نمی‌توانیم یک میلیون بشکه نفت در روز بفروشیم و مجبوریم نفت را با قیمتی پایین‌تر از قیمت جهانی به فروش برسانیم.

برایان هوک نماینده رئیس گروه ویژه ایران در وزارت خارجه‌ آمریکا روز چهارشنبه چهارم اردیبهشت گفت ایران بر اثر تحریم‌ها از دهها میلیارد دلار درآمدهای نفتی محروم شده است.

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در واکنش به عدم تمدید معافیت‌های نفتی تهدید به انتقام‌گیری از آمریکا کرد و خطاب به ترامپ گفت دشمنی‌های شما بی پاسخ نخواهد ماند.

به گفته وی، جمهوری اسلامی هر مقدار لازم داشته باشد و اراده کند، نفت صادر خواهد کرد.

کارشناس دولتی ایران افزایش قیمت نفت بر اثر تحریم‌های نفتی این کشور را بعید دانست و گفت تنها در صورت رخ دادن جنگ در خلیج فارس قیمت نفت می‌تواند به 200 دلار افزایش یابد.

به گفته وی، حتی سقف 70 تا 75 دلار فعلی به‌صورت مقطعی است و اگر کشورها تولید خود را افزایش دهند این عدد می‌تواند به زیر 60 دلار نیز بازگردد.

علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران روز دوشنبه دوم اردیبهشت تهدید کرد اگر از استفاده از تنگه هرمز منع شویم، آن را خواهیم بست.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران روز چهارشنبه به رویترز گفت ترامپ به دنبال جنگ با ایران نیست، اما بولتون و نتانیاهو احتمالا با «طرح ریزی یک تصادف» وی را به درگیری با ایران خواهند کشاند.