زنگنه‌: تحریم‌های آمریکا جدی هستند، بلوف نیست

ترکیه در تلاش برای دریافت معافیت نفتی از آمریکا است

اربیل (کردستان24)- ترکیه در تلاش برای دریافت معافیت از ایالات متحده آمریکا برای خرید مقداری نفت از ایران برای بزرگترین پالایشگاه این کشور است و وزیر نفت ایران هم گفته است عربستان و امارات قادر به جبران کمبود نفت ایران در بازار جهانی نفت نیستند.

به گزارش رویترز، هامی آکسوی سخنگوی وزارت خارجه ترکیه روز جمعه ششم اردیبهشت گفت در تلاش برای متقاعد کردن ایالات متحده آمریکا برای خرید نفت از ایران برای پالایشگاه توپراس، بزرگترین وارد کننده نفت هستیم.

ترکیه پس از اعمال تحریم‌های نفتی ایران در آبان ماه در بین هشت کشوری بود که به مدت شش ماه معافیت خرید مقداری نفت از ایران را دریافت کرد.

معافیت‌های شش ماهه هشت کشور چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، ترکیه، ایتالیا و یونان برای خرید مقداری نفت از ایران در روز 11 اردیبهشت به پایان می‌رسند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز دوم اردیبهشت ماه تصمیم به عدم تمدید معافیت‌های نفتی ایران گرفت.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران روز جمعه به خبرگزاری «خانه ملت» گفت: عربستان سعودی و امارات متحده عربی درباره ظرفیت خود برای جبران خلاء نفتی ایران بزرگ نمایی می‌کنند.

ترامپ در  صدور تصمیم عدم معافیت‌های نفتی ایران اظهار داشت با کمک عربستان و امارات و کشورهای دیگر خلاء ناشی از کمبود نفت ایران را در بازار جهانی نفت جبران خواهیم کرد.

آمادگی دو کشور همسایه ایران برای جبران کمبود نفت در بازار جهانی نفت، واکنش شدید مقامات حکومتی در تهران در پی داشت.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه گفته است توپراس از نزدیک این موضوع را دنبال می‌کند و خصوصیات این پالایشگاه برای نفت ایران مناسب است.

زنگنه درباره جدی بودن ترامپ از تحریم‌ها اظهار داشت: این رفتارها و تحریم‌های نفتی آمریکا بلوف نیست بلکه دشمنی‌های بسیار خشن علیه ملت ایران است.