نرخ تورم در ایران به بیش از 40 درصد افزایش خواهد یافت

اعمال فشار حداکثری آمریکا، اقتصاد ایران را با یک بحران جدید مواجه می‌کند

اربیل (کردستان24)- صندوق بین المللی پول تورم 40 درصدی و کاهش رشد  شش درصد منفی برای اقتصادی ایران در سال جاری میلادی پیشبینی کرده است.

به گزارش رویترز، مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول روز دوشنبه نهم اردیبشت اعلام کرد نرخ تورم در ایران برای دومین سال پیاپی افزایش خواهد یافت و می‌تواند به بالای 40 درصد برسد.

جیهاد آزور اظهار داشت: طبق تخمین صندوق بین المللی پول، رشد اقتصادی ایران در سال گذشته 3.9 درصد زیر صفر بوده است و در سال 2019 هم پیشبینی شش درصد منفی شده است.

اقتصاد ایران بر اثر تحریم‌های آمریکا با یک بحران جدی مواجه شده و ارزش تومان بیش از دو سوم کاهش یافته و دولت قادر به تامین واردات کالاهای اساسی نیست.

عدم تمدید معافیت‌های نفتی ایران که از روز چهارشنبه 11 اردیبهشت ماه، معافیت‌های شش ماهه هشت کشور خریدار نفت ایران به پایان می‌رسد، این کشور را از دسترسی به درآمدهای نفتی محروم می‌کند.

آزور در این باره گفته است اعمال دوباره تحریم‌های و عدم تمدید معافیت‌ها، تاثیر منفی بیشتری بر اقتصاد ایران از جمله در زمینه رشد اقتصادی و تورم در پی خواهد داشت.

برایان هوک رئیس گروه اقدام ویژه ایران در وزارت خارجه آمریکا گفته است که ایران بر اثر تحریم‌های 10 میلیارد دلار درآمدهای نفتی خود را از دست داده است.

ریال پول رسمی ایران طی سال گذشته بیش از 60 درصد اررش خود را از دست داده که باعث اختلال در تراز تجاری ایران و افزایش تورم شده است.

بانک مرکزی ایران قیمت رسمی یک دلار را 4300 تومان تعیین کرده، در حالی که در بازار به بیش 14500 تومان مبادله می‌شود

مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول گفته است ایران باید برای از بین شکاف بین نرخ ارز در بازار و نرخ ارز دولتی تلاش کند.

اما افزایش نقدینگی و بیکاری گسترده و تعطیلی بسیاری از کارگاه‌های تولیدی بر اثر تحریم‌ها باعث شکاف بیشتر بین نرخ دولتی ارز با نرخ آن واقعی آن در بازار شده است.

آمریکا با اعمال فشار حداکثری علیه ایران از جمله به صفر رساندن صادرات نفت این کشور در صدد فلج کردن اقتصاد ایران از طریق جلوگیری از دسترسی ایران به درآمدهای نفتی است.

به گزارش صندوق بین المللی پول، کل صادرات ایران در سال 2018 میلادی حدود 106 میلیارد دلار بوده است که امسال به کمتر از 75 میلیارد دلار کاهش خواهد یافت.

کل واردات ایران در سال گذشته میلادی 88 میلیار دلار بوده و در سال جاری به 77.6 میلیارد دلار کاهش خواهد یافت.

بودجه سال جاری دولت روحانی بر مبنای صادرات حدود یک و نیم میلیون بشکه نفت در روز تنظیم شده است.

عدم تمدید معافیت‌های نفتی ایران برای به صفر رساندن صادرات نفت این کشور، دولت روحانی را با یک بحران جدید از جمله کاهش فاحش کسری بودجه و درآمدهای ارزی مواجه می‌کند.