سرپرست وزارت دفاع: آمریکا خواهان جنگ با ایران نیست

وزیران دفاع ناتو ابراز اطمینان کردند که آمریکا به ایران حمله نخواهد کرد

اربیل (کردستان24)- سرپرست جدید وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا به همتایان خود در پیمان ناتو گفت: آمریکا خواهان جنگ با ایران نیست، اما هیچ حادثه دیگری را تحمل نخواهد کرد.

جلسه وزیران دفاع اعضای ناتو روز پنجشنبه ششم تیرماه در پشت درهای بسته در بروکسل برگزار شد.

دیپلمات‌های حاضر در جلسه به رویترز گفتند مارک اسپر، سرپرست وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد ایالات متحده آمریکا، ایران را مسئول حمله به دو نفتکش در دریای عمان می‌داند، اما نمی‌خواهد وضعیت را تشدید کند.

یک دیپلمات گفت: «اولین حرف وزیر دفاع آمریکا این بود: ما نمی‌خواهیم با ایران وارد جنگ شویم».

یک دیپلمات دیگر گفت: «اسپر به صراحت اعلام کرد حوادث دیگر نباید رخ بدهند (آمریکا مدارا نخواهد کرد)».

ین استولتنربرگ، دبیر کل ناتو پس از جلسه وزیران دفاع ناتو در یک کنفرانس خبری گفت: «یکی از پیام‌های مهم جلسه این است که ایالات متحده به صراحت اعلام کرد خواهان جنگ با ایران نیست. آنها واقعا به روشنی گفتند که برای مذاکره بدون پیش شرط با ایران آمادگی دارند.

درخواست ایالات متحده آمریکا برای مذاکره بدون پیش شرط با ایران با مخالفت تهران مواجه شده است.

آیت‌الله  علی خامنه‌ای رهبر جمهور اسلامی ایران روز 23 خرداد در  پاسخ به پیام ترامپ برای مذاکره به نخست وزیر ژاپن گفت: « من شخص ترامپ را شایسته مبادله هیچ پیامی نمی‌دانم و هیچ پاسخی هم به او ندارم و نخواهم داد».

خامنه‌ای روز چهارشنبه هم اظهار داشت پیشنهاد آمریکا برای مذاکره با تهران «فریب» است. هدف اصلی پیشنهاد آمریکا برای مذاکره خلع سلاح ملت و حذف عوامل اقتدار ایران است».

وزیران دفاع ناتو با اشاره به اظهارات سرپرست وزارت دفاع آمریکا ابراز اطمینان کردند که آمریکا خواهان جنگ نیست، بلکه برای مذاکرات بدون پیش شرط با ایران آماده است.

فلورنس پارلی وزیر دفاع فرانسه از اسپر خواست پیمان ناتو را درگیر هیچ ماموریت نظامی در خلیج نکنند.

وزیر دفاع ترکیه هم به اسپر گفته است «مذاکره با ایران بهتر از تحریم‌ها است».

وزیر دفاع آلمان هم اظهار داشت: برای جلوگیری از افزایش تنش هر چه لازم باشد، انجام خواهند داد.

 دیپلمات‌ها گفتند وزیران دفاع ناتو در جلسه پشت درهای بسته بر این نکته تاکید کردند که حمله به نفتکش‌ها توسط ایران یا شبه نظامیان وابسته به تهران انجام گرفته است.