سرنوشت برجام در وین رقم می‌خورد

نقض برجام، درگیری در دریا و تنش بین تهران و غرب روی میز گروه 4+1 قرار گرفت

اربیل (کردستان24)- کشورهای عضو برجام برای پاسخ به تنش بین ایران و غرب، درگیری در دریا و نقض برجام توسط ایران در وین تشکیل جلسه دادند.

به گزارش رویترز،  نشست کمیسیون  مشترک برجام روز یکشنبه ششم مرداد ماه با حضور نمایندگان کشورهای بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه، چین و ایران روز یکشنبه ششم مرداد ماه در وین برگزار شد.

به گزارش ایرنا، سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران و هلگا اشمید معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ریاست این نشست را برعهده دارند.

جمهوری اسلامی در واکنش به انفعال بودن کشورهای عمده اروپایی عضو برجام، غنی سازی اورانیوم و ذخایر اورانیوم غنی را تحت عنوان «کاهش تعهدات هسته‌ای» این کشور را به بیش از سقف تعیین شده در برجام افزایش داده است.

کشورها اروپایی با رد اقدام ایران از تهران خواسته‌اند به تعهدات برجامی خود پایبند باشد و از افزایش غنی سازی اورانیوم صرف نظر کند.

یک دیپلمات ایرانی قبل از آغاز جلسه روز یکشنبه، به رویترز گفت: اقدامات انجام شده کشورش در صورت متعهد بودن کامل اعضای دیگر برجام به تعهدات خود، قابل بازگشت هستند.

مقامات دولتی ایران تهدید کرده‌اند که در گام سوم، غنی سازی اورانیوم به 20 درصد افزایش خواهند داد.

دولت ایران در روز 10 تیرماه، در اولین اقدام خود تحت عنوان گام اول کاهش تعهدات برجامی ذخایر اورانیوم غنی شده 3.67 درصدی را به بیش 300 کیلوگرم سقف تعیین شده در برجام افزایش داد.

ایران روز 16 تیرماه، تحت عنوان گام دوم غنی سازی اورانیوم را به بیش از 3.67 درصد سقف تعیین شده در برجام افزایش داد.

جمهوری اسلامی ایران نارضایتی خود را از سازوکار مالی اروپا اینستکس نشان داده و خواستار فروش نفت و بازگشت درآمد آن به کشور شده است.

دولت ایران روز 18 اردیبهشت ماه، یک اولتیماتوم 60 روزه به کشورهای اروپایی عضو برجام برای «انجام تعهدات بانکی و نفتی» آنها در چارچوب برجام داد.

عباس عراقچی پس از پایان نشست وین در جمع خبرنگاران گفت: جو نشست سازنده بود و بحث‌ها خوب بودند. نمی‌توانم بگویم همه چیز را حل کردیم، می‌توانم بگویم تعهد بسیاری وجود دارد.

وی در ادامه اظهار داشت: تا زمانی که منافع ما تأمین نشود به کاهش تعهدات برجامی‌ خود ادامه خواهیم داد.