ترامپ: ایران در هیچ جنگی پیروز نشده است

آیت‌الله خامنه‌ای مذاکره با آمریکا را سم خوانده است

اربیل (کردستان ۲۴)- دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه‌شب ۷ مرداد، گفت ایران در هیچ جنگی پیروز نشده و هیچ مذاکره‌ای را نباخته است.

رئیس‌جمهور آمریکا در حساب توییتری خود بابیان این مطلب اضافه کرد: "ایرانی‌ها در هیچ مذاکره‌ای شکست نخورده‌اند." 

وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه خبر پیشنهاد تهران به واشنگتن برای لغو تحریم‌های ایالات‌متحده در برابر تصویب زودتر پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای را تأیید کرد. بااین‌حال سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی گفت که واشنگتن این پیشنهاد را رد کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا که پیش‌تر بارها برجام را بدترین توافق تاریخ آمریکا خوانده اما درعین‌حال تأکید کرده حاضر است با ایران بر سر میز مذاکره بنشیند تا به توافقی جدید دست یابد.

دونالد ترامپ پس از خارج کردن آمریکا از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران موسوم به برجام خواستار مذاکره با ایران برای دستیابی به توافقی تازه‌ای شده است.

وی بارها گفته که برجام بدترین توافقی بوده که دیده است و به دنبال دستیابی به قراردادی تازه با تهران است که علاوه بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، فعالیت‌های موشکی و نقش ایران در منطقه را نیز دربگیرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین هفته گذشته تأکید کرده بود که هیچ عجله‌ای برای دستیابی به یک توافق جدید با ایران ندارد.

مقام‌های ایران هرگونه مذاکره مجدد بر سر برجام را رد کرده و خواهان بازگشت آمریکا به این توافق و لغو همه تحریم‌ها شده‌اند.

به‌رغم تشدید تنش بین ایران و آمریکا، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پیش‌تر در تبین رویکرد تهران در قبال واشینگتن تأکید کرده بود: "جنگ نخواهد شد و مذاکره نخواهیم کرد."

آیت‌‌الله خامنه‌ای همچنین گفت‌وگو با واشینگتن را "سم" و مذاکره با دولت ترامپ را "سم مضاعف" خوانده است

/ا.م