هیچ رفیقی، به جز کوهستان، برنده‌ی "جایزه‌ی ملی زندگی‌نامه" در استرالیا شد

"هیچ رفیقی، به‌جز کوهستان"، تاکنون برنده جوایز ادبی متعددی ازجمله جایزه ویکتوریا به ارزش صد هزار دلار استرالیا شده است

اربیل (کردستان۲۴)- بهروز بوچانی، پناه‌جوی کرد ساکن در اردوگاه مأنوس استرالیا، برنده‌ی "جایزه‌ی ملی زندگی‌نامه" در استرالیا شد.

این جایزه ۲۵ هزار دلاری (معادل ۱۷ هزار دلار آمریکا) به دلیل رمان "هیچ رفیقی، به‌جز کوهستان" به این نویسنده و روزنامه‌نگار کرد رسید که او در زمان سکونتش در جزیره مأنوس نوشته است.

بوچانی برای این رمان تاکنون برنده‌ی جوایز ادبی متعددی ازجمله جایزه ویکتوریا به ارزش صد هزار دلار استرالیا شده است.

رمان " هیچ رفیقی، به‌جز کوهستان" کتابی است که این نویسنده و روزنامه‌نگار کرد در زمان سکونتش در جزیره‌ی مأنوس نوشته است. این کتاب که بوچانی آن را بخش بخش و از طریق واتساپ برای مترجم، امید توفیقیان، فرستاده است، زندگی روزمره‌ی او و دیگر پناه‌جویان مأنوس و سرگذشتش در کردستان ایران را روایت می‌کند.

 بوچانی از سال ۲٬۰۱۳ به همراه دیگر پناه‌جویانی که قصد ورود به خاک استرالیا داشته‌اند، در اردوگاه‌هایی در جزیره‌ی مأنوس در اقیانوس آرام  اسکان داده‌شده و با آنها مانند زندانی‌ها رفتار می‌شود.

بوچانی در بخشی از کتاب خود خاطرات کودکی‌اش را از کردستان ایران در زمان جنگ ایران و عراق نقل می‌کند که چگونه خانواده‌اش به همراه دیگران از ترس هواپیماهای جنگی به کوهستان می‌گریختند: "آنها به درختان فندق در جنگل پناه می‌بردند. آیا کردها رفیقی به‌جز کوهستان دارند؟"

بهروز بوچانی در بخش‌هایی از کتابش با عنوان‌های "روزهای بی‌هدف"، گم‌شده و سردرگم"، "ذهن‌هایی هنوز درگیر امواج اقیانوس"، "در جستجوی آرامش روح در دشت‌های جدید"، " "فضای زندان مانند راهرویی است که به باشگاه رزمی ختم می‌شود" و " بوی عرق گرم که همه‌جا پخش است، دارد همه را دیوانه می‌کند" شرایط سخت و طاقت‌فرسای زندگی و روزمرگی در اردوگاه پناه‌جویان در مأنوس را به تصویر می‌کشد.

/ا.م