اعلام آمادگی اربیل برای تحویل درآمدهای نفتی به بغداد

عادل: بغداد کمتر از نصف سهمیه کردستان از بودجه عمومی پرداخت کرده است

اربیل (کردستان24)- سخنگوی دولت اقلیم کردستان اعلام کرد دولت عراق از سهمیه 12.84 تریلیون دیناری (10.7 میلیارد دلار) اقلیم کردستان از بودجه عمومی این کشور تاکنون تنها 5.44 میلیارد دینار پرداخت کرده است.

جوتیار عادل سخنگوی دولت اقلیم کردستان روز دوشنبه 28 مردادماه، در اولین نشست خبری خود پس از تشکیل کابینه جدید دولت اقلیم گفت: کسری سهمیه اقلیم کردستان از بودجه سال جاری عراق از درآمد فروش نفت اقلیم بیشتر است.

عادل با اشاره به آمادگی دولت اقلیم برای تحویل درآمد نفت کردستان به دولت فدرال اظهار داشت: 7.39 تریلیون دینار از سهمیه اقلیم کردستان از بودجه عمومی عراق کسر شده است. اما خوشبختانه اربیل و بغداد در این باره اتفاق نظر دارند.

مقامات اربیل و بغداد طی دو ماه گذشته چندین بار در بغداد و اربیل برای حل مشکلات از جمله مناطق کردستانی خارج از اداره اقلیم کردستان، منابع طبیعی، درآمد عمومی کشور و امتیاز و تسلیحات نیروهای پیشمرگه دیدار کردند.

مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان پس از تشکیل کابینه جدید با عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق در بغداد دیدار کرد.

اربیل و بغداد بر تشکیل کمیته‌های مشترک برای ایجاد یک مکانیسم عملی در جهت حل مشکلات توافق کرده‌اند.

سخنگوی دولت کردستان گفته است: دولت عراق تنها حقوق 600 هزار نفر از مجموع یک میلیون کارمند دولتی اقلیم کردستان را پرداخت می‌کند.

عادل درباره مساله کرکوک هم با اشاره به پیچیده بودن وضعیت اظهار داشت برای حل مساله کرکوک و شنگال اقدامات مثبتی اتخاذ شده است.

JS