در سومین روز اعتراضات لبنان تعدادی از وزرای این کشور استعفا کردند

حسن نصرالله با استعفای سعد حریری مخالفت کرده‌ است

اربیل (کردستان۲۴)- در سومین روز از اعتراضات علیه سیاست‌های اقتصادی دولت لبنان، ده‌ها هزار نفر در خیابان حضور یافتند و وزیران یک حزب مسیحیان از دولت سعد حریری کناره‌گیری کردند.

سمیر جعجع رهبر حزب "نیروهای لبنانی" از کناره‌گیری اعضای این حزب خبر داده و گفته است، ما به این نتیجه رسیده‌ایم که دولت دیگر قادر به انجام اقدامات لازم برای نجات اوضاع نیست.

به گزارش العربیه،‌ غسان حاصبانی معاون نخست‌وزیر، ریشار قیومجیان وزیر امور اجتماعی، کمیل بوسلیمان وزیر کار و می شدیاق، وزیر مشاور در امور توسعه‌ی اداری از سمت خود استعفا کرده‌اند.

سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان، روز گذشته تا پایان روز دوشنبه به احزاب حاضر در دولت مهلت داده تا راه‌حلی برای برون‌رفت از بحران اقتصادی کنونی ارائه کنند.

گزارش‌ها حاکی است که روز شنبه علاوه بر بیروت، پایتخت لبنان، تظاهرات‌هایی در دیگری شهرها ازجمله طرابلس، صیدا، صور، النبطیه، بعلبک و غزیر برگزارشده است.

معترضان روز شنبه در میدان ریاض‌الصلح در نزدیکی دفتر نخست وزیری با شنیدن خبر استعفای وزرای کابینه سعد حریری به جشن و پای‌کوبی پرداخته و خواستار استعفای دیگر وزرا شدند.

کمیل ابوسلیمان، وزیر کار و یکی از چهار وزیر مستعفی دولت به تلویزیون الجزیره گفته است: من اعتمادم را به توانایی دولت برای ایجاد تغییر و حل مسائل ازدست‌داده‌ام.

میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان در توییتی گفته است، راه‌حل اطمینان بخشی برای بحران اقتصادی کنونی ارائه خواهد شد.

از دیگر سو، حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان، روز شنبه با استعفای سعد حریری نخست‌وزیر مخالفت کرد. نصرالله ضرب‌الاجل سعد حریری برای استعفا را ‌"شانه خالی کردن از مسئولیت‌پذیری" دانست و گفت که اگر دولت استعفا دهد، تشکیل دولت جدید احتمالاً دو سال زمان می‌برد.‌

اعتراضات به برنامه‌ی ریاضت اقتصادی "دولت وحدت ملی" سعد حریری از شامگاه پنجشنبه در پایتخت و چند شهر دیگر آغاز شد و معترضان روز جمعه در چند شهر این کشور، با نیروهای امنیتی درگیر شدند.

دولت لبنان برای تأمین بودجه سال ۲۰۲۰ با مشکلاتی روبه‌رو است و درصدد است بر بنزین، تنباکو و نرم‌افزارهای ارتباطی ازجمله "واتس‌اپ" مالیات بیشتری وضع کند.

اقدام پارلمان لبنان در تصویب بودجه‌ی ریاضت اقتصادی در ماه ژوئیه خشم عمومی را به دنبال داشته است.

/ا.م