تشدید درگیری‌‌ها کنترل کردن نآرامی‌های جنوب عراق مشکل‌تر کرده است

فرماندهانی نیروهای امنیتی عراق از مقتدی صدر خواستند صف هواداران خود را از تظاهرکنندگان جدا کند

اربیل (کردستان۲۴)- از غروب چهارشنبه ششم تا غروب پنجشنبه هفتم آذر، شهرهای استان‌های جنوبی عراق شاهد رویارویی قهرآمیز نیروهای انتظامی با معترضان بودند. اعتراضات روز چهارشنبه مردم عراق در شهر مذهبی نجف و حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در این شهر، دست‌کم پنج کشته و ۳۲ مجروح بر جای گذاشت.

در گزارشی کە خبرگزاری آسوشیتدپرس غروب پنجشنبه ۷ آذر منتشر کرده، خبر از کشته شدن ده‌ها نفر در بغداد و جنوب عراق داده است.

 اوج اعتراضات در شهرهای جنوبی و در مناطق شیعه‌نشین عراق واقع است. دامنه اعتراضات به‌ویژه در استان‌های کربلا، نجف و ذی‌قار گسترده گزارش‌شده است.

 روزنامه‌ی انگلیسی "گاردین" روز جمعه ۲۹ نوامبر با انتشار گزارشی تعداد کشته‌شدگان ناآرامی‌های عراق در ۲۴ ساعت گذشته را بیش از ۴۵ نفر اعلام کرده است.

تنها در اثر تیراندازی نیروهای انتظامی به مردمی که در ناصریه اقدام به تحصن کرده بودند، دست‌کم ۲۳ نفر کشته‌شده‌اند.

خبر کشته شدن این تعداد از مردم ناصریه توسط نیروهای امدادی و پزشکان رسانه‌ای شده است. گفته می‌شود که نیروهای انتظامی با تیراندازی به معترضان اقدام به گشودن خیابانی کرده‌اند که توسط معترضان مسدود شده بود.

 چهار نفر دیگر نیز در ناآرامی‌های روز پنجشنبه ۷ آذر در بغداد کشته‌شده‌اند. معترضان بر آن بودند که با عبور از پل احرار خود را به "منطقه‌ی سبز" بغداد برسانند.

 از سوی دیگر شماری از فرماندهان دستگاه‌های امنیتی استان‌های مرکزی و جنوبی عراق نامه‌ای خطاب به مقتدی صدر نوشته و از وی خواستند نیروهای وابسته به خود را از تظاهرات بیرون بکشد.

 این فرماندهان خطاب به مقتدی صدر نوشته‌اند: "ما از شما می‌خواهیم که هرکسی که مدعی وابستگی به شماست را از تظاهرات بیرون بکشید تا بتوانیم خرابکاران را دستگیر و صاحبان پروژه‌های بدخواهانه را بازخواست کنیم زیرا برخی از این افراد به شما اهانت می‌کنند، مردم نیز مسئولیت تعطیلی زندگی عمومی را بر عهده شما می‌دانند.در پایان تکرار می‌کنیم به این دلیل به شما روی آوردیم تا کسانی که به دنبال آشوب هستند، تحت عبای شما پنهان نشوند."

/ا.م