عفو بین‌الملل از افزایش آمار کشته‌ شدگان اعتراضات اخیر ایران خبر داد

جمهوری اسلامی تاکنون آمار کشته‌شدگان، مجروحان و بازداشت‌شدگان اعتراض‌های این اعتراض‌ها را منتشر نکرده است

اربیل (کردستان۲۴)- سازمان عفو بین‌الملل در تازه‌ترین اطلاع‌رسانی خود کە در ۱۱ آذرمان منتشر نموده، شمار کشته‌شدگان اعتراضات آبان ماه ایران را ۲۰۸ نفر اعلام کرده است. 

در توییتی که این نهاد مدافع حقوق بشر که منتشر کرده، آمار قبلی را خود بیشتر تدقیق کرده است. پیش‌تر این سازمان از کشته شدن ۱۶۱ نفر سخن گفته بود.

جمهوری اسلامی ایران، به‌رغم انتشار شماری از ویدئوها و روایت‌های شاهدان عینی که از تیراندازی مأموران رسمی و لباس شخصی حکومت به تظاهرات‌کنندگان حکایت دارند، کماکان "اشرار و عوامل خارجی" را عامل این کشت و کشتارها معرفی می‌کند.

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، روز شنبه ۹ آذر، با اشاره به اینکه آمار واقعی به‌دست کسی نرسیده است، گفت: "خوشبختانه افراد خارج از کشور هیچ دسترسی به اطلاعات و آمار ندارند به همین دلیل آن‌ها آمارهای مختلفی می‌دهند که هیچ‌کدام از آن‌ها اعتبار ندارد."

تعدادی از نمایندگان مجلس ایران خواهان ایجاد کمیته‌ی حقیقت‌یاب درباره‌ی ابعاد و چون‌وچرای اعتراض‌ها شده‌اند.

محمود صادقی نماینده‌ی تهران  روز دوشنبه هشدار داد که "اگر مراجع ذی‌ربط آمار دقیق کشته‌شدگان، مجروحان و بازداشت‌شدگان را اعلام نکنند، نمایندگان مجلس ناگزیر آمارهای مستند به گزارش‌های مردمی را منتشر خواهند کرد".

عفو بین‌الملل با بیان اینکه "به باور ما آمار جان‌باختگان بسیار بیش‌تر است" از جامعه‌ی بین‌المللی خواسته است که مقام‌های ایران را به پاسخگویی در ارتباط با این وقایع ملزم سازند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران با گذشت بیش از دو هفته از اعتراضات ایرانیان به گرانی بنزین آمار کشته‌شدگان را اعلام نکرده‌اند. برخی از مقامات تعداد بازداشت‌شدگان را هفت هزار معترض گفته‌اند، اما درباره شمار کشته‌ها و زخمی‌ها سکوت اختیار کرده‌اند.

کانال تلگرام وب‌سایت کلمه نزدیک به میرحسین موسوی روز پنجشنبه ۶ آذر، یک روز پیش از انتشار آمار عفو بین‌الملل با استناد به اظهارات "یک منبع آگاه" شمار ثبت‌شده قربانیان اعتراض‌های اخیر ایران را ۳۶۶ نفر اعلام کرد.

/ا.م