دادستان کل ایران: از تعداد کشته‌شدگان حوادث اخیر اطلاع دقیق ندارم

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، بازداشت‌شدگان ناآرامی‌های اخیر را حدود هفت هزار نفر بیان کرده است

اربیل (کردستان۲۴)- محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران شنبه ۱۶ آذر در حاشیه‌ی بازدید از ستاد انتخابات ایران در پاسخ به پرسش خبرگزاری ایلنا، آمار منتشرشده در خارج از ایران را غیرواقعی خواند.

منتظری، درباره‌ی تعداد بازداشتی‌های حوادث اخیر گفت: "پیش‌ازاین هم راجع به این موضوع صحبت کرده‌ام. بازداشتی‌های اخیر به دو الی سه دسته تقسیم می‌شوند؛ یک دسته افرادی بودند که بلافاصله بعد از تحقیقات جزئی آزاد شدند." وی گفت: "دسته‌ی دیگر افرادی بودند که با قرارهای بسیار ساده همانند قرار کفالت با التزام از زندان آزاد شدند. تعداد زیادی از آن‌ها که قرائن و شواهد نشان می‌دهد که درصحنه‌ی اغتشاشات مرتکب جرائمی شدند، آن‌ها هنوز در بازداشت هستند."

همزمان با این سخنان، خبرگزاری ایسنا از قول انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران، گزارش کرد که بر اساس آمار اولیه دو هزار و ۲۱ نفر در ارتباط با اعتراض‌های آبان ماه بازداشت‌شده‌اند.

در جریان این اعتراض‌ها که در صدها شهر از ۲۷ استان ایران رخ داد، تعداد زیادی کشته و مجروح شدند. روزنامه اعتماد پنجم آذر به نقل از حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، نوشت در جریان ناآرامی‌های اخیر حدود هفت هزار نفر بازداشت‌شده‌اند. این تعداد تا هشت هزار نفر نیز برآورد شده است.

محمدجعفر منتظری ۱۶ آذر در پاسخ به این پرسش که تعداد کشته‌شدگان اعتراض‌های آبان ماه مانند شمار بازداشتی‌ها متغیر نیست و چرا آمار آن اعلام نمی‌شود، به خبرنگار ایلنا گفت: "خدابه‌همراهتان."

بنابراین گزارش دادستان کل کشور در واکنش به این‌که مردم سؤال دارند و چرا تعداد کشته‌شدگان اعلام نمی‌شود پاسخ داد: "مردم به شما نمایندگی دادند؟ به‌سلامت. من چون اطلاع دقیق ندارم نمی‌توانم اعلام کنم. شما اصرار می‌کنید، ولی من اطلاع دقیقی ندارم."

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش ۱۱ آذرماه خود شمار قربانیان سرکوب‌های آبان ماه را دست‌کم ۲۰۸ نفر برآورد کرده است. برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران روز پنج‌شنبه در یک نشست مطبوعاتی احتمال داده که از آغاز اعتراض‌های آبان ماه تاکنون بیش از هزار نفر در ایران کشته‌شده باشند.

 دادستان کل جمهوری اسلامی ضمن خودداری از ارائه آمار دقیق درباره‌ی حوادث اخیر گفته است: "فقط می‌گویم آمار و ارقامی که بنگاه‌های خبری خارج از کشور اعلام می‌کنند با واقعیت خیلی متفاوت است."

/ا.م