آیت‌الله سیستانی خشونت علیه تظاهرکنندگان را محکوم کرد

سیستانی از نیروهای امنیتی خواست آرام تظاهرات‌ها برقرار کنند

اربیل (کردستان۲۴)- آیت‌الله علی سیستانی، مرجع تقلید شیعیان عراق، روز جمعه ۱۸ بهمن در بیانیه‌ای خشونت علیه معترضان را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از این بیانیه که در نماز جمعه‌ی شهر کربلا قرائت شد، آیت‌الله سیستانی از نیروهای امنیتی و انتظامی عراق خواست تا از معترضان در برابر هرگونه حمله‌ای محافظت کنند.

روز چهارشنبه، ۱۶ بهمن، در جریان درگیری تظاهرکنندگان با هواداران مقتدی صدر، روحانی شیعه، حداقل هشت نفر از آنان کشته و ۵۲ نفر مجروح شدند.

به گفته‌ی تظاهرکنندگان، هواداران مقتدی صدر به محل تحصن معترضان حمله کرده و چادرهای آنان را به آتش کشیدند. گروهی از معترضان با استفاده از چوب‌دستی سعی کردند جلوی تهاجم آنها را بگیرند و تعدادی از آنها براثر تیراندازی زخمی شدند.

آیت‌الله سیستانی در واکنش به این رویدادها، در بیانیه‌ی خود گفته است: "این وظیفه‌ی نیروهای امنیتی است که آرامش را برقرار کنند، از میدان‌های محل تجمع معترضان و تظاهرکنندگان آرام محافظت کنند و هویت مهاجمان را برملا کنند."

تظاهرات کنندگان، پس همزمان با سخنان آیت‌الله سیستانی، بعد از خطبه‌های نماز جمعه و در تأیید وی در مرکز تظاهرات در شهرهای بغداد، نجف، کربلا، ناصریه و بصره تجمع کردند.

/ا.م