اتحادیه‌ی اروپا: هنوز برنامه‌ای برای محدودیت سفر به دلیل کرونا نداریم

اروپا ۲۳۲ میلیون یورو برای مقابله با کرونا تخصیص داده است

اربیل (کردستان۲۴) - باوجود نگرانی‌ها از شیوع ویروس "کووید-۱۹" در اروپا و افزایش آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در ایتالیا، دو کمیسر اتحادیه‌ی اروپا روز دوشنبه ٥ اسفند، اعلام کردند که سفرها در محدوده‌ی شنگن متوقف نشده است.

به گزارش یورونیوز، یانتس لنارچیچ، کمیسر مدیریت بحران اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۵ اسفند، در یک نشست خبری که در بروکسل برگزار شد، گفت: "یکی از گزینه‌های احتمالی می‌تواند تعلیق هماهنگ قانون شنگن باشد. ما در حال حاضر به سمت این گزینه نمی‌رویم اما روی سناریوهای مختلف احتمالی کار می‌کنیم."

لنارچیچ با یادآوری این‌که سازمان جهانی بهداشت و مرکز پیشگیری و مهار بیماری‌های اروپا هنوز هیچ‌گونه ممنوعیت مسافرتی را توصیه نکرده‌اند، گفت ممانعت کشورها از سفر آزاد افراد در فضای شنگن "غیرقانونی" است.

استلا کیریاکیدس، کمیسر بهداشت اتحادیه‌ی اروپا نیز در این نشست خبری گفت: "محدودیت‌های سفر در منطقه‌ی شنگن باید متناسب و هماهنگ بین کشورهای اتحادیه اروپا و همچنین باید بر اساس شواهد و قراین علمی باشد."

این دو مقام اروپایی در نشست خبری روز دوشنبه همچنین از اختصاص بودجه‌ای برابر ۲۳۲ میلیون یورو برای تقویت آمادگی، پیشگیری و مهار ویروس کرونا در جهان خبر دادند که قرار است بخش مهمی از آن در اختیار کشورهای فقیر ازجمله کشورهای آفریقایی قرار گیرد.

به گفته‌ی آن‌ها قرار است بخشی از این بودجه بی‌درنگ در اختیار بخش‌های مختلف درمانی و بهداشتی قرارگرفته و مابقی در ماه‌های آینده آزاد شود.

ژان باتیست جباری، وزیر مشاور در امور حمل‌ونقل فرانسه نیز اعلام کرد که کشورش به‌رغم شیوع ویروس کرونا در ایتالیا، نیازی به بستن مرز با این کشور نمی‌بیند.

جباری روز دوشنبه گفت: "بستن مرزها بی‌معنی است زیرا گردش ویروس فقط به مرزهای اداری محدود نمی‌شود."

پیش از این اخبار تأیید نشده‌ای مبنی بر قصد دولت فرانسه برای بستن مرز این کشور با ایتالیا منتشرشده بود.

/ا.م