ایران سازمان پزشکان بدون مرز را اخراج کرد

قرار بود پزشکان بدون مرز یک بیمارستان در اصفهان احداث کنند

اربیل (کردستان۲۴)- پس از مخالفت گروهی از اصول‌گرایان و رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران با حضور تیمی از پزشکان بدون مرز در اصفهان برای مقابله با کرونا، ایران آنها را اخراج و طرح احداث یک بیمارستان توسط این پزشکان را منتفی اعلام کرد.

علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت ایران، روز دوشنبه پنجم فروردین در توییتی نوشت: "ضمن تشکر از پزشکان بدون مرز، با اجرای طرح بسیج ملی مقابله با کرونا و نیز استفاده از تمام ظرفیت درمانی نیروهای مسلح، فعلاً نیازی به برپایی تخت بیمارستانی توسط نیروهای خارجی نیست و این حضور منتفی است".

                                اولین محموله‌ی کمک‌های پزشکان بدون مرز از فرانسه روانه‌ی ایران شد

آرش نجمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، روز یکشنبه گفته بود که سازمان پزشکان بدون مرز در حال احداث و راه‌اندازی بیمارستان صحرایی مقابله با کرونا با ظرفیت ۴۸ تخت در بیمارستان امین اصفهان است.

سازمان پزشکان بدون مرز  هم اعلام کرده بود که در حال راه‌اندازی یک واحد درمانی در اصفهان برای درمان بیماران مبتلابه کووید- ۱۹ است.

این واحد درمانی صحرایی ۵۰ تخته با هواپیما از مرکز لجستیک سازمان پزشکان بدون مرز در فرانسه حمل شده و قرار بود در مجتمع بیمارستان امین اصفهان مستقر شود.

یک تیم متشکل از ۹ پزشک و متخصص سازمان یادشده نیز قرار بود که در این بیمارستان مستقر شود.

اعزام هیئت پزشکان بدون مرز و تجهیزات آنها در دور روز اخیر با اعتراض برخی از اصول‌گرایان و رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران روبرو شد. حسین شریعتمداری، نماینده‌ی رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه‌ی کیهان، به خبرگزاری فارس گفت: "آمریکا می‌داند که در ایران جایی ندارد و حضورش ناممکن است، ولی آیا فرانسه همواره با توطئه‌های آمریکا علیه ایران اسلامی همراه نبوده است و آیا مکرون با صراحت اعلام نکرده است که از تمامی طرح‌های آمریکا علیه کشورمان حمایت می‌کند؟"

رهبر جمهوری اسلامی ایران روز سوم فروردین در یک سخنرانی تلویزیونی گفته بود که آمریکا "متهم به تولید" ویروس کرونا است.

سازمان پزشکان بدون مرز کە در سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰ در استان سیستان‌وبلوچستان حضور داشت و خدماتی به مهاجران افغانستانی و مردم بومی ارائه می‌کرد، ۱۳، مهرماه ۱۳۹۰ در اطلاعیه‌ای اعلام کردە بود که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از آن خواسته‌اند که فعالیت‌هایش را در زاهدان تعطیل کند.

/ا.م