داعش مرکز فرماندهی خود را از موصل به حویجه منتقل کرده است

گروه تروریستی داعش 400 عناصر مسلح خود را در بلندیهای حمرین و کوه‌های همجوار مستقر کرده است
kurdistan24.net

K24 - اربیل

به گزارش کردستان24، همزمان با پیشروی نیروهای عراق در شهر قدیم موصل و آزادسازی چند محله دیگر در ساحل باختری، گروه تروریستی داعش مرکز فرماندهی خود را به شهرستان حویجه در جنوب غربی استان کرکوک منتقل کرده است.

سرهنگ همن (hemn) حسن معاون فرمانده هنگ یک پیشمرگه به کردستان24 گفت «گروه تروریستی داعش سنگرهایش را در حویجه و بلندیهای حمرین مستحکم کرده است و نیروهای پیشمرگه چند بار آمادگی خویش را برای آزادسازی حویجه و دهستانهای توابع آن را اعلام کرده است».

شمار عناصر گروه داعش در حویجه افزایش یافته و منابع داخلی به حضور عناصر ناشناخته داعش در این منطقه اشاره میکنند که تازگی به حویجه اعزام شده‌اند.

احمد خورشید عضو شورای شهرستان حویجه که مدام با ساکنان حویجه در تماس است، به کردستان24 گفت «400 عناصر مسلح داعش در کوه‌های مکحول و فتحه سنگر زده‌اند و خود را برای ضد حمله آماده کرده‌اند».

خورشید همچنان گفت «طبق گزارشات رسیده از ساکنان حویجه، به تازگی شمار زیادی از عناصر داعش در مناطقشان دیده میشوند و برای آنها ناشناخته هستند و حتی ماشینهای آخرین مدل در دستشان است و نمی دانند از کجا داخل شده‌اند».

خبر انتقال مرکز فرماندهی داعش از موصل به حویجه و انتشار نیروهای بیشتر داعش در این منطقه همزمان است با زیادتر شدن حملات این گروه در جنوب کرکوک و در طی دو هفته گذشته دو بار به سنگرهای نیروهای پیشمرگه در این مناطق حمله کردند.

درباره چگونگی اعزام نیروهای داعش به حویجه محاصره شده ار طرف نیروهای پیشمرگه و عراقی خبرهای ضد و نقیض در دسترس است و منابع نظامی عراقی به استفاده داعش از رودخانه دجله اشاره میکنند و بر این باور هستند عناصر تازه داعش از موصل و سوریه به حویجه گسیل شده‌اند.

شهرستان حویجه با دهستانهای ریاز، عباسی، زاب  و رشاد از سال 2014 میلادی در کنترول گروه تیروریستی داعش است و در 50 کیلومتری جنوب غرب کرکوک قرار دارد و قبل از هجوم داعش 450 هزار نفر در این شهرستان زندگی میکردند و اکثریت آنها اعراب سونی از عشایر جبور، عبید، شمر و دلیم هستند و حویجه دومین منبع سبزیجات در عراق به شمار میرود.

فرماندهان نظامی پیشمرگه و مسئولان حکومت محلی کرکوک و ساکنان حویجه انتظار داشتند عملیات آزادسازی حویجه قبل از عملیات موصل آغاز شود، اما دولت عراق در صدد است عملیات آزادسازی حویجه را به بعد از آزادی مناطق استان انبار در غرب این کشور موکول کند.