معاون قوه‌ی قضائیه‌ی ایران: کمیته‌ی حقیقت‌یاب سازمان ملل را به رسمیت نمی‌شناسیم

مقام قوه‌ی قضائیه می‌گوید ایران خود کمیته‌‌ای برای تحقیق در مورد "ناآرامی‌ها"ی سال گذشته تشکیل داده است
مراسم چهلم مرگ ژینا امینی در سقز
مراسم چهلم مرگ ژینا امینی در سقز

اربیل (کوردستان٢٤)- معاون امور بین‌الملل قوه‌ی قضائیه‌ی ایران می‌گوید ایران گزارش کمیته‌ی حقیقت‌یاب سازمان ملل را به رسمیت نمی‌شناسد.

کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه‌ی قضائیه‌ی ایران، پنج‌شنبه ۲۴ اسفند، در گفت‌وگو با خبرگزاری "میزان" گفت که جمهوری اسلامی ایران، کمیته‌ی حقیقت‌یاب سازمان ملل را به رسمیت نمی‌شناسد و افزود که تهران خود "مسئولانه با موضوع اتفاق‌های روی داده برخورد می‌کند" و یک "کمیته‌ی ملی" برای بررسی ناآرامی‌های سال گذشته به دستور ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری ایران تشکیل شده است.

به گزارش سازمان حقوق بشر ایران "در اعتراضات ۱۴۰۱ دست‌کم ۵۵۱ نفر ازجمله ۶۸ کودک و ۴۹ زن جان خود را از دست داده‌اند"، اما تا کنون کمیته‌ی دولتی بررسی اعتراضات گزارش دقیقی در این رابطه ارائه نکرده است.

این مقام قضایی ایران در ادامه این گفت‌وگو  گفت: "شورای حقوق بشر سازمان ملل در سال ۲۰۲۳ با حرکت در مسیر خواسته‌های سیاسی و عمدتا نامشروع کشورهای غربی، قربانیان نقض حقوق بشر را به رنج بیشتری دچار کرده و به ابزاری برای مداخله‌های سیاسی تبدیل شد".پیش از این نیز ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه‌ی ایران، گزارش کمیته‌ی حقیقت‌یاب سازمان ملل را "مغرضانه" و "فاقد وجاهت قانونی" اعلام کرده بود.

کمیته‌ی مستقل حقیقت‌یاب سازمان ملل روز جمعه ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ در گزارشی اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی در جریان سرکوب اعتراضات سال گذشته مردم ایران، مرتکب "نقض گسترده حقوق بشر" و "جنایات علیه بشریت" شده است.