شورای حقوق بشر ماموریت کمیته حقیقت‌یاب برای تحقیق درباره سرکوب در ایران را تمدید کرد

"با اطمینان از اینکه حجم زیادی از شواهد نقض حقوق وجود دارد"
شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد
شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد

اربیل (کوردستان٢٤)- شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، امروز پنج‌شنبه ٤ آوریل، ماموریت کمیته حقیقت‌یاب مستقل بین‌المللی را برای تحقیق درباره سرکوب مرگبار اعتراض‌های ایران که در سال ۲۰۲۲ آغاز شد، به مدت یک سال تمدید کرد.

نهاد عالی حقوق بشر سازمان ملل، ماموریت جاوید رحمان، گزارشگر ویژه ایران در شورا را با ٢٤ رای موافق، ٨ رای مخالف و ١٥ رای ممتنع از ٤٧ عضو، تمدید کرد.

در بیانیه شورای حقوق بشر سازمان ملل آمده است که تمدید ماموریت جاوید رحمان، برای "تداوم نظارت بر وضعیت جاری حقوق بشر، از جمله حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی" ضروری است.

همچنین تاکید کرده است:"با اطمینان از اینکه حجم زیادی از شواهد نقض حقوق بشر به ویژه در مورد زنان و کودکان، به طور کامل وجود دارد." به کمیته حقیقت‌یاب اجازه داده می‌شود که کار خود را تکمیل کند.

ایران، پس از کشته شدن ژینا/مهسا امینی، دختر کورد ۲۲ ساله که به اتهام نقض قوانین سخت‌گیرانه پوشش برای زنان بازداشت شده بود، با اعتراضات سراسری مواجه شد.

تهران، نه با جاوید رحمان و نه با کمیته حقیقت‌یاب همکاری نمی‌کند و به آنها اجازه ورود به خاک آن کشور را نداده است.

بیانیه، از ایران خواسته است که به طور کامل با گزارشگران و بازرسان بین‌المللی همکاری کند و "به آنها اجازه دسترسی بدون مانع به تمام اطلاعات لازم" برای انجام وظایف خود را بدهد.

آرژانتین، شیلی، فرانسه، آلمان، ژاپن، مراکش و ایالات متحده از آن حمایت کردند.

کشورهایی که رای منفی دادند الجزایر، بروندی، چین، کوبا، اریتره، اندونزی، سودان و ویتنام بودند.

بنگلادش، برزیل، هند، مالزی، قطر، آفریقای جنوبی و امارات متحده عربی، رای ممتنع دادند.

ای.اف.پ/ ب.ن