دادگاه آرژانتین ایران را مسئول حملات دهه ١٩٩٠ به یهودیان آن کشور دانست

تهران هر گونه دخالت در آن را رد کرده است
ساختمان تخریب شده مرکز اسرائیلی آرژانتین – آمیا، پس از انفجار بمب در  ١٨ ژوئیه ١٩٩٤ در بوئنوس آیرس – عكس: خبرگزاری فرانسه
ساختمان تخریب شده مرکز اسرائیلی آرژانتین – آمیا، پس از انفجار بمب در ١٨ ژوئیه ١٩٩٤ در بوئنوس آیرس – عكس: خبرگزاری فرانسه

اربیل (کوردستان٢٤)- به گزارش رسانه‌های محلی، بیش از سه دهه پس از حملات مرگبار در بوئنوس آیرس که سفارت اسرائیل و یک مرکز یهودی را هدف قرار داد، دادگاه آرژانتین روز پنجشنبه ١١ آوریل، جمهوری اسلامی ایران را مقصر دانست و آن را یک "دولت تروریستی" اعلام کرد.

در این حکم که مطبوعات منتشر کرده‌اند، آمده است که ایران در سال ١٩٩٢ دستور حمله به سفارت اسرائیل و حمله به مرکز یهودیان آرژانتین (آمیا) در سال ١٩٩٤ را صادر کرده است.

دادگاه همچنین جنبش شیعی حزب‌الله مورد حمایت ایران را دخیل دانست و حمله به (آمیا) را - مرگبارترین حمله در تاریخ آرژانتین – و "جنایت علیه بشریت" خواند.

کارلوس ماهیکس، یکی از سه قاضی صادرکننده این حکم، به رادیو Con Vos گفت:"حزب‌الله عملیاتی را انجام داد که یک طرح سیاسی، ایدئولوژیک و انقلابی تحت فرمان یک دولت بود."

در سال ١٩٩٢، بمب‌گذاری در سفارت اسرائیل ٢٩ کشته برجای گذاشت. دو سال بعد، یک کامیون مملو از مواد منفجره وارد مرکز یهودیان (آمیا) و منفجر شد و ٨٥ کشته و ٣٠٠ زخمی بر جای گذاشت.

موضوع حمله سال ١٩٩٤ بلاتکلیف ماند، اما آرژانتین و اسرائیل مدت‌ها مظنون بودند که گروه شیعه حزب‌الله لبنان، آن را به درخواست ایران انجام داده است.

دادستان، مقامات بلندپایه ایران را به صدور فرمان این حمله متهم کرد. تهران هر گونه دخالت در آن را رد کرده است.

آرژانتین، دارای بزرگترین جامعه یهودی در آمریکای لاتین است که حدود ٣٠٠ هزار نفر می‌باشند.

آن کشور همچنین محل زندگی جوامع مهاجر از خاورمیانه، به ویژه از سوریه و لبنان است.

قضات، روز پنجشنبه حکم دادند که حمله به (آمیا) جنایت علیه بشریت است و علی‌اکبر هاشمی بهرمانی رفسنجانی، رئیس جمهور وقت ایران، شماری دیگر از مقامات ایرانی و اعضای حزب‌الله را در رابطه با آن مقصر دانستند.

خورخه کنوبلوویتس، رئیس هیئت انجمن‌های اسرائیلی آرژانتین (DAIA) از این حکم استقبال کرد.

او به رادیو میتر گفت که این حکم "بسیار مهم است، زیرا قربانیان را قادر می‌سازد تا به دادگاه کیفری بین‌المللی شکایت ببرند."

کارلوس منم، رئیس‌جمهور سابق آرژانتین، که در سال ٢٠٢١ درگذشت و در زمان هر دو حمله رئیس‌جمهور بود، به دلیل پنهان‌کاری در خصوص بمب‌گذاری (آمیا) محاکمه شد، اما در نهایت تبرئه شد.

رئیس سابق سازمان اطلاعات او، هوگو آنزورگی نیز به دلیل ایفای نقش در ممانعت از تحقیقات، به چهار سال و نیم زندان محکوم شد.

او در میان ده‌ها متهمی بود که با اتهامات متعددی از جمله فساد و ممانعت از اجرای عدالت در این پرونده روبرو شدند، از جمله خوزه گالیانو، قاضی سابق که تحقیقات در مورد این حمله را مدیریت کرد و در سال ٢٠١٩ به دلیل پنهان‌کاری و نقض قوانین، به شش سال زندان محکوم شد.

خبرگزاری فرانسه/ب.ن