ظریف: اسرائیل، عربستان، امارات و بولتون آمریکا را به درگیری با ایران سوق می‌دهند

هدف ترامپ اعمال حداکثر فشار برای برای به زانو درآوردن ایران است

اربیل (کردستان24)- وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران کشورهای اسرائیل، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و جان بولتون مشاور شورای امنیت کاخ سفید را به سوق دادن آمریکا به درگیری با ایران متهم کرد.

محمدجواد ظریف در مصاحبه‌ای با شبکه محافظه‌کاران آمریکایی «فاکس نیوز» که روز یکشنبه هشتم اردیبهشت پخش می‌شود، گفت: همه آنها حداقل علاقه خود را به سوق دادن ایالات متحده برای درگیری با ایران نشان داده‌اند.

ظریف در ادامه گفت: فکر نکنم پرزیدنت ترامپ خواستار درگیری با ایران باشد، فکر کنم وی در کارزار انتخاباتی تعهد داد که ایالات متحده را درگیر یک جنگ دیگر نخواهد کرد.

به گفته ظریف، هدف ترامپ اعمال سیاست حداکثر فشار علیه ایران برای به زانو درآوردن آن است، برای اینکه ما تسلیم بشویم، اما این امر محکوم به شکست است.

تصمیم ترامپ مبنی بر عدم تمدید معافیت‌های نفتی ایران، واکنش شدید مقامات جمهوری اسلامی را در پی داشت.

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی تهدید به انتقامگیری از اقدام اخیر ترامپ کرد و  گفت جمهوری اسلامی قادر به صادرات نفت خود است.

وزیر خارجه ایران روز چهارشنبه هفته گذشته هم به خبرگزاری رویترز گفت: به عقیده وی ترامپ به دنبال جنگ با ایران نیست، اما ممکن است دیگران با «طرح ریزی یک تصادف» وی را به درگیری با ایران بکشانند.

ظریف «گروه بی» شامل جان بولتون مشاور شورای امنیت کاخ سفید، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی را به تلاش برای سوق دادن ترامپ به درگیری با ایران متهم کرده است.

به گفته مقامات دولتی ایران، ترامپ به دنبال رویارویی با ایران نیست، بلکه هدف وی تنها اعمال فشار برای تسلیم شدن در برابر خواست وی است.

ترامپ در اردیبهشت ماه 97 از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و در مرداد و آبان ماه تحریم‌های شدیدی علیه این کشور اعمال کرد.

مقامات دولت آمریکا گفته‌اند سیاست اعمال فشار حداکثری علیه ایران برای تغییر رفتار رژیم است.

آمریکا اقدامات منطقه‌ای ایران، برنامه موشکی و هسته‌ای این کشور را سه عامل اصلی برای تغییر رفتار حکومت ایران برشمرده است.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران روز جمعه با جدی خواندن تحریم‌های آمریکا گفت: رفتارها و تحریم‌های نفتی آمریکا بلوف نیست بلکه دشمنی‌های بسیار خشن علیه ملت ایران است.

یک کارشناس دولتی روز جمعه به خبرگزار ایرنا با اشاره تلویحی به اینکه ایران بازار نفت را از دست می‎دهد گفت تنها پالایشگاه کوچک هند و ضین که مراوده‌ای با آمریکا ندارند، به عنوان مشتری نفت ایران خواهند ماند.