مجلس ایران تغییر واحد پول این کشور به تومان را تصویب کرد

ازاین‌پس واحد پول ایران تومان و هر تومان برابر ۱۰ هزار ریال جاری و معادل یک‌صد قران خواهد بود

اربیل (کردستان۲۴)- اکثریت نمایندگان حاضر در جلسه‌ی صبح دوشنبه ۱۵ اردیبهشت مجلس شورای اسلامی به لایحه‌ی دولت برای اصلاح قانون پولی و بانکی کشور رأی موافق دادند.

بر اساس ماده‌ی یک این مصوبه "واحد پول ایران تومان است و هر تومان برابر ۱۰ هزار ریال جاری و معادل یک‌صد قران است." بانک مرکزی جمهوری اسلامی موظف است ظرف سه ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون آئین‌نامه اجرایی آن را تهیه و به تصویب هیئت‌وزیران برساند.

دوره‌ی گذار برای جایگزینی اسکناس‌ها و سکه‌های رایج کنونی با پول جدید حداکثر سه سال پیش‌بینی ‌شده است. برخی نمایندگان مجلس پیشنهاد کرده بودند دوره‌ی گذار به یک سال کاهش یابد که اکثریت حاضران با آن موافقت نکردند.

عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی که در نشست روز دوشنبه‌ی مجلس حضور داشت، با اشاره به این پیشنهاد وعده داد تلاش کند این کار هر چه سریع‌تر انجام شود.

تبصره‌ی نخست مصوبه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور مقرر می‌کند: "برابری پول‌های خارجی نسبت به تومان و نرخ خریدوفروش ارز توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در چهارچوب نظام ارزی حاکم و با رعایت ذخایر ارزی و عنداللزوم تعهدات کشور در مقابل صندوق بین‌المللی پول، محاسبه و تعیین می‌شود."

علی ربیعی، سخنگوی دولت در حمایت از تغییر واحد پول ایران به تومان و حذف چهار صفر از آن می‌گوید این اقدام "یک کار لازم برای ساده کردن روابط مالی است".

صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌های حسابرسی و حسابداری از دیگر دلایل موافقان حذف چهار صفر است که اغلب مخالفان نیز آن را قبول دارند. کاهش  پول نقد در گردش که می‌تواند به کاهش نقدینگی و تورم منجر شود از دیگر استدلال‌های موافقان است.

/ا.م