سازمان بهداشت جهانی: سوخت بیمارستان‌های رفح ٣ روز دیگر تمام می‌شود

"غزه در قحطی کامل به سر می‌برد"
رفح، جنوب نوار غزه، سه‌شنبه ٧ مه ٢٠٢٤ - عکس: آسوشیتدپرس
رفح، جنوب نوار غزه، سه‌شنبه ٧ مه ٢٠٢٤ - عکس: آسوشیتدپرس

اربیل (کوردستان٢٤)- سازمان بهداشت جهانی می‌گوید تنها برای سه روز سوخت مورد نیاز عملیات پزشکی در جنوب غزه را در اختیار دارد و این در حال حاضر یکی از سه بیمارستان باقی‌مانده در شهر رفح را مجبور به تعطیلی کرده است.

گذرگاه مرزی رفح، از بامداد سه‌شنبه گذشته که ارتش اسرائیل کنترل منطقه فلسطینی را به دست گرفت و مانع از ورود کمک‌های بشردوستانه شد، بسته شده است. سازمان ملل می‌گوید شمال غزه در حال حاضر در وضعیت "قحطی کامل" به سر می‌برد.

اسرائیل اعلام کرد که گذرگاه کرم شالوم، دیگر نقطه اصلی ورود کمک‌ها را در اوایل روز چهارشنبه بازگشایی کرده است.

مقامات سازمان ملل می‌گویند که هیچ کمکی وارد غزه نشده است و به دلیل درگیری‌های ادامه‌دار فلسطینی‌ها قادر به دریافت کمک‌ها نیستند.

جنگ غزه حدود ٨٠ درصد از جمعیت ٢.٣ میلیون نفری آن منطقه را از خانه‌های خود بیرون رانده و باعث تخریب گسترده آپارتمان‌ها، بیمارستان‌ها، مساجد و مدارس در چندین شهر شده است. به گفته مقامات بهداشت محلی، تعداد قربانیان غزه به بیش از ٣٤٥٠٠ نفر رسیده است.

جنگ در ٧ اکتبر زمانی آغاز شد که حماس به جنوب اسرائیل حمله کرد و حدود ١٢٠٠ نفر را که عمدتا غیرنظامی بودند، کشت. و حدود ٢٥٠ نفر دیگر را ربود. اسرائیل می‌گوید که شبه‌نظامیان هنوز حدود ١٠٠ گروگان و بقایای بیش از ٣٠ نفر دیگر را در اختیار دارند.

آسوشیتد پرس/ب.ن