مردم ترکیه به همەپرسی تغییر قانون اساسی رای مثبت دادند

حدود ۵۱ درصد رای دهندگان به این همه پرسی رای مثبت دادند

k24- اربیل

براساس آخرین نتایج شمارش آرای همەپرسی ترکیە، حدود ٥١ درصد رأی دهندگان بە این همەپرسی رأی مثبت دادند و بیش از ٤٨ درصد هم با تغییر قانون اساسی این کشور مخالفت کردەاند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، با اعلام پیروزی، نتیجه همه‌پرسی را تبریک گفت، اما احزاب مخالف جمهوری‌خواه خلق و حزب حرکت ملی ترکیه، اعلام کرده‌اند نتیجه همه‌پرسی را به چالش خواهند کشید.

با تصویب همه‌پرسی، اختیارات رئیس جمهوری افزایش می‌یابد، نظام پارلمانی به نظام ریاستی تبدیل می‌شود و پست نخست‌وزیری از نظام سیاسی آن کشور حذف می‌شود. اردوغان هم خواهد توانست برای دو دوره دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود.

بە گفتە منتقدان با اجرای این تغییرات، ترکیه به نظامی خودکامه تبدیل خواهد شد. اما موافقان می‌گویند، نظام ریاست‌ جمهوری برای ترکیه «آرامش و ثروت» به دنبال خواهد داشت.

حزب جمهوری‌خواه خلق، با اشاره به برخی از بی‌نظمی‌ها در روند همه‌پرسی و نزدیکی آرا موافقان و مخالفان شرکت کننده در رای‌گیری، نتیجه این همه‌پرسی و قانونی بودن آن را زیر سوال برده است.

این حزب رای "مثبت" به همه‌پرسی را قبول نکرده و خواهان بازشماری ۶۰ درصد آرا شده است.

حزب دموکراتیک خلق‌ها، دیگر حزب اصلی مخالف در ترکیه نیز  مخالفت خود با نتایج این همه‌پرسی را اعلام کرده است.

این دو حزب مخالف اصلی می‌گویند افزایش اختیارات ریاست جمهوری در ترکیە، به "دیکتاتوری" دامن خواهد زد.

این درحالیست که رجب طیب اردوغان، می‌گوید تغییرات پیشنهادی برای حل چالش‌های امنیتی در ترکیه، ۹ ماه پس از کودتای نافرجام در این کشور و پرهیز از به‌وجود آمدن دولت‌های ائتلافی ضعیف ضروری است.

به گفته اردوغان،  ساختار تازه مشابه ساختار سیاسی فرانسه و آمریکا خواهد بود و آرامش را به ترکیه بازمی‌گرداند.