نخست‌وزیر اقلیم کردستان: برای کمک به پناهندگان نیازمند حمایت‌های بین‌المللی هستیم

یک میلیون ١٠٠ هزار پناهنده در اقلیم کردستان اسکان داده شده‌اند

اربیل (کردستان ٢٤ )- مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان روز شنبه ٣١ خرداد بەمناسبت روز جهانی پناهندگان در توییتی نوشت برای بازگردانیدن حدود یک میلیون و ١٠٠هزار آوارەی سوریە و عراق در اقلیم کردستان نیازمند کمک‌های جهانی هستیم.

نخست‌وزیر اقلیم کردستان دراین پیام کە همزمان در توییتر و اینستاگرام نیز منتشر کرده، نوشته است: " دولت اقلیم کردستان بە ارائه‌ی خدمات به یک میلیۆن و ١٠٠ هزار پناهندەی غرب کردستان، سوریە و دیگر استان‌های عراق ادامە خواهد داد. در روز جهانی پناهندگان امیدوارم جهان این را فراموش نکند. نیازمند همکاری بین‌الملی و کمک‌های مالی هستیم تا بتوانیم زمینەی بازگشت آرزومندانەی آوارگان این مناطق را فراهم نماییم."

فلیپه گراندی، رییس کمسیون پناهندگان سازمان ملل به خبرگزاری فرانسه گفتەاست: تا پایان سال گذشته میلادی ۸۰ میلیون نفر مجبور به زندگی در شرایط آوارگی شده‌اند که این رقم نسبت به ۱۰ سال پیش دو برابر شده است. او خصوصا به وضعیت سوریه و کنگو اشاره کرد که خیل عظیمی از مردم مجبور به ترک محل زندگی خود شده‌اند.

به گفته‌ی گراندی، ۷۹.۵ میلیون آواره در جهان وجود دارد که قادر به بازگشت به خانه خود نیستند. پارسال این رقم حدود ۷۰ میلیون نفر بود که نشان می‌دهد شمار مهاجران و آوارگان در جهان به سرعت در حال افزایش است. گرندی می‌گوید شواهد نشان می‌دهد از سال ۲۰۱۲ شمار آوارگان در جهان هر سال روند افزایشی داشته است و به نظر نمی‌رسد که این وضعیت بهبود یابد. وی گفته است جامعه‌ی جهانی قادر به حل مناقشات در برخی کشورها از طریق سیاسی و دیپلماتیک نیست و توانایی برقراری صلح را ندارد. آمارهای سازمان ملل نشان می‌دهد از ۸۰ میلیون آواره، حدود ۲۶ میلیون مجبور به فرار به کشورهای دیگر شده و ۴۶ میلیون تن نیز در کشور خود مجبور به ترک خانه و رفتن به مناطق دیگر شده‌اند. بیش از چهار میلیون نفر نیز از کشورهای دیگر تقاضای پناهندگی کرده‌اند.

/ا.م