لاوروف: مسئله کُرد به انفجاری قوی منجر می‌شود

"آمریکا می‌خواهد ترکیه را متقاعد کند"

اربیل(کُردستان٢٤)- وزیر امور خارجه روسیه، از تلاش آمریکایی‌ها برای ایجاد منطقه خودمختار در "شمال سوریه" برای کُردها هشدار داد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، امروز دوشنبه ١٤ مهر ١٣٩٩، اعلام کرد؛ آمریکایی‌ها در تلاش هستند که در "شمال سوریه" برای کُردها، منطقه خودمختار ایجاد کنند، به نحوی که اختیارات آن مشابه اختیارات دولت باشد.

وی گفت؛ آمریکایی‌ها می‌خواهند ترکیه را متقاعد کنند که از اقدام آنها جلوگیری نکند.

 لاوروف افزود؛ بازی با یکپارچکی خاک کشوری دیگر، پایمال کردن آشکار قوانین بین‌المللی است. این در حالی‌ست که موضوع فقط به سوریه مربوط نیست، بلکه به کلیت مسئله کُرد بستگی دارد و احتمال دارد به انفجاری بسیار قوی منجر شود.

وزیر امور خارجه روسیه، با ارائه توضیحات بیشتر، اظهار داشت؛ مسئله کُرد به تعدادی از کشورهای خاورمیانه مربوط است.

وی هشدار داد؛ تبلیغ برای جدایی طلبی، ممکن است پیامدهای بسیار بد به دنبال داشته باشد. باید یادآور شوم که کشوری از آن سوی اقیانوس آمده و کاری انجام می‌دهد که باید کشورهای منطقه و اروپا با پیامد‌های آن دست و پنجه نرم کنند، ما نیز به آن سرزمین نزدیک هستیم.

بر پایه گزارش (روسیا الیوم) نیروهای سیاسی کُرد برای ایجاد یک منطقه خودمختار در شرق شمال شرقی سوریه در تلاش هستند و واحد‌های مدافع خلق (ی پ گ) کُردی، که از سوی آمریکا حمایت می‌شوند، منطقه بزرگی را تحت کنترل دارند که روسیه و ترکیه شدیدا با آن مخالف هستند.

روسیه اعلام کرده است که از مذاکرات میان نیروهای کُرد و دولت سوریه حمایت می‌کند و تاکید دارد که کُردهای (رُژآوا) غرب کُردستان، بخشی جدایی ناپذیر از ملت سوریه هستند.

ب.ن