مسرور بارزانی در پی اغتشاش در برخی از شهرهای کُردستان پیامی منتشر کرد

نخست‌وزیر: لازم است جریان‌های سیاسی کُردستان در جهت حفظ دستاورد‌های اقلیم کُردستان با ما همکاری نمایند
مسرور بارزانی، نخست‌وزیر
مسرور بارزانی، نخست‌وزیر

اربیل (کُردستان ۲۴)- مسرور بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کُردستان در پی اغتشاشات اخیر و حمله به ادارات دولتی و دفاتر احزاب در تعدادی از شهرهای استان سلیمانیە و منطقه‌ی گرمیان، شامگاه روز دوشنبه ۱۷ آذرماه ۱۳۹۹، پیامی منتشر کرد.

نخست‌وزیر، در این پیام ضـمن حمایت از برگزاری اعتراضات مدنی، از نهادهای ذی‌ربط در اقلیم کُردستان خواست به‌طور قانونی با آشوبگران برخورد نمایند.

مسرور بارزانی همچنین در این پیام از احزاب و طرف‌های سیاسی کُردستان خواست برای گذار از بحران فراگیر دارایی و حفظ دستاوردهای مردم کردستان در این برهه‌ی حساس با دولت همکاری نمایند.

متن پیام نخست‌وزیر به این شرح است:

درحالی‌که دولت اقلیم کُردستان همەی تلاش‌ها و توان خود را برای گذار از وضعیت دارایی حاکم بر اقلیم کُردستان، عراق و جهان، به‌کار گرفته و برای تأمین حقوق و مزایای اقلیم کُردستان با دولت فدرال بە گفتگوها ادامه می‌دهد. گرچه اقلیم کُردستان در چارچوب قانون اساسی نرمش زیادی در جهت ایجاد توافق اتخاذ کرده است، اما هنوز این حقوق و مزایا از سوی دولت فدرال تأمین نشده است.

متأسفانه در این برهه‌ی حساس کسانی تأمین به بهانه‌ی تأمین معیشت و دفاع از حقوق مردم در راستای منافع شخصی خود بە برهم زدن اوضاع و آتش‌افروزی و اغتشاشگری می‌پردازند.

بدون شک دولت اقلیم کُردستان تحمل سختی‌ها توسط هم‌میهنان را درک می‌کند و از مقاومت آنان سپاسگزار است و تظاهرات آشتی‌جویانه و متمدنانه در چارچوب قانون را از حقوق برحق همەی مردم می‌داند. اما تلاش برای برهم زدن اوضاع و ایجاد ویرانی، با خواسته‌های بر حق مردم مغایرت دارد. بە همین خاطر نهادهای ذی‌ربط در دولت اقلیم کُردستان باید ضمن حفظ جان همه‌ی هم‌وطنان و تظاهرکنندگان، اجازه ندهند با ایجاد اغتشاش و به‌کارگیری خشونت اماکن عمومی و خصوصی و  دفاتر احزاب را ویران کنند و باید از طریق قانون با قانون‌شکنان تعامل نمایند.

ایجاد این شرایط سخت خارج از خواست و ارده‌ی دولت اقلیم کُردستان است. بە همین خاطر از هم‌میهنان عزیز می‌خواهم تحت تأثیر تلاش‌های ویرانگرانه قرار نگرفته کە هدف از ایجاد اغتشاش و برهم زدن ثبات و آرامش کُردستان است. همچنین لازم است جریان‌های سیاسی کُردستان در جهت کمک بە گذار از این وضعیت سخت و حفظ آرامش و دستاوردهای اقلیم کُردستان کە از وظایف همه است، با ما همکاری نمایند.

/ا.م