مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد احتمال پایان عمر برجام هشدار داد

یکی از اعضای هیئت رییسه‌ی مجلس ایران پیش‌ازاین گفته بود که دولت جو بایدن، رییس جمهوری منتخب آمریکا یک ماه برای لغو تحریم‌ها وقت خواهد داشت
رافائل گروسی
رافائل گروسی

اربیل (کُردستان ۲۴)- رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه۲۲ دی‌ماه ۱۳۹۹، هشدار داد که تنها چند هفته برای احیای توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی فرصت باقی‌مانده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» که ماه گذشته به تصویب مجلس ایران رسید گفت: «باید آن را جدی بگیرم زیرا قانون است.» مجلس ایران در این مصوبه دولت را موظف کرده است تا در صورت عدم اجرای تعهدات طرف‌های دیگر برجام پس از دو ماه از زمان تصویب این قانون به نظارت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که فراتر از پروتکل الحاقی و بر اساس برجام به اجرا درمی‌آید خاتمه دهد.

مجلس ایران طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» را روز ۱۲ آذر تصویب کرد. در این مصوبه همچنین آمده که دولت ایران موظف است پس از گذشت سه ماه از زمان تصویب این قانون در صورت عادی نشدن روابط بانکی با اروپا و روند خرید نفت از سوی طرف‌های باقی‌مانده در برجام اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کند.

احمد امیری فراهانی، عضو هیئت رییسه‌ی مجلس ایران پیش‌ازاین گفته بود که دولت جو بایدن، رییس جمهوری منتخب آمریکا یک ماه برای لغو تحریم‌ها وقت خواهد داشت، در غیر این صورت تهران روز سوم اسفند «قطعاً» بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را اخراج خواهد کرد.

رافائل گروسی در بخشی از سخنان روز دوشنبه خود گفت: «واضح هست که فرصت ما چندماهه نیست، فقط چند هفته فرصت داریم.»

سخنان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی بیان می‌شود که ایران غنی‌سازی اورانیوم با غلطت ۲۰ درصد را از سر گرفته است. او گفت که تخمین می زند ایران خواهد توانست در تأسیسات فردو به ماهانه ۱۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده با غلظت ۲۰ درصد دست یابد.

/ا.م