بارزانی طی دستوری از کمیسیون انتخابات خواست انتخابات را در موعود مقرر برگزار کند

بارزانی در نشستی با معاونش، نخست وزیر، جریانات سیاسی و کمیسیون عالی انتخابات روز انتخابات و همه پرسی استقلال کردستان را تعیین کرد.

K24 - اربیل

به گزارش کردستان24، مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان طی دستوری از کمیسیون عالی انتخابات و همه پرسی خواست انتخابات ریاست اقلیم و پارلمان کردستان را در موعود مقرر برگزار نماید.

بارزانی روز چهارشنبه 17 خرداد 1396 برای تعیین روز انتخابات و همه پرسی استقلال کردستان با جریانات سیاسی کردستان دیدار کرد.

بنابه موعد مقرر، قرار است انتخابات کردستان در روز 6 نوامبر سال 2017 میلادی برابر با 15 آبان 1396 برگزار شود.

کوسرت رسول معاون رئیس اقلیم، نچیروان بارزانی نخست وزیر و رئیس و معاون کمیسیون انتخابات در این نشست شرکت داشتند و تصمیم گرفتند انتخابات ریاست اقلیم و پارلمان کردستان در موعود مقرر برگزار شود.

رئیس اقلیم کردستان پس از مشورت با شرکت کنندگان این جلسه در بخشنامه‌ای از کمیسیون انتخابات و همه پرسی کردستان خواست انتخابات ریاست اقلیم و پارلمان کردستان را در موعد مقرر برگزار کند.

شرکت کنندگان این نشست همچنین تصمیم گرفتند همه پرسی استقلال کردستان، روز 25 سپتامبر سال جاری میلادی برابر با سوم مهرماه 1396برگزار شود.

بارزانی در صفحه فیسبوک خویش نوشت: «بسیار خوشحالم که اعلام کنم روز دوشنبه 25 سپتامبر سال 2017 به عنوان روز برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان اعلام شده است».

حزب دمکرات کردستان و اتحادیه میهنی کردستان روز سوم اردیبهشت 1396 در نشستی با حضور مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان تصمیم به تشکیل کمیته همه پرسی گرفتند و همچنین هیأت مشترک هر دو حزب با جریانات سیاسی دیگر کردستان دیدار کردند.

هیأت مشترک (پارتی و یکتی) همچنان با مقامات دولت فدرال عراق در بغداد دیدار کردند و تصمیم گرفتند در اواخر سال جاری میلادی، همه پرسی برای تعیین سرنوشت آینده کردستان برگزار کنند.

بعد از دستور نوری مالکی نخست وزیر اسبق عراق مبنی بر قطع سهمیه اقلیم کردستان از بودجه عمومی عراق در اوائل سال 2014 میلادی و حمله گروه تروریستی داعش به عراق و تصرف مناطق اهل سنت و از هم پاشیدگی نیروهای نظامی، امنیتی و اداری دولت فدرال در این مناطق، پارلمان کردستان بنا به خواست مسعود بارزانی رئیس اقلیم تصمیم به همه پرسی استقلال کردستان گرفت.

بارزانی روز 12 تیر ماه 1393 در سخنانی در پارلمان کردستان خواستار تشکیل هیأت انتخابات و همه پرسی اقلیم کردستان شد.