از تهران تا بیروت/ بعاج نقطه آغاز مسیر زمینی ایران از عراق به سوریه

گاردیان: نیروهای همپیمان ایران در هر دو سوی مرز عراق و سوریه به همدیگر رسیده‌اند و نقشه ایران را برای آغاز گشایش مسیر زمینی بین تهران و بیروت را اجرا کرده‌اند.

K24 - اربیل

به گزارش کردستان24، روزنامه گاردیان بریتانی گزارشی درباره تلاش ایران برای گشایش یک کوریدور زمینی از تهران تا بیروت با همکاری نیروهای حشد شعبی در عراق و نیروهای همپیمان  خود در سوریه منتشر کرده است.

مارتین چولو گزارشگر این روزنامه در دهستان بعاج در غرب استان نینوا با ابومهدی مهندس عضو مرکزی فرماندهی حشد شعبی گفتگویی انجام داده و برنامه آینده حشد را برای کنترل کردن مناطق مرزی بین عراق و سوریا آشکار کرد.

وی نوشته است نیروهای همپیمان ایران در هر دو سوی مرز عراق و سوریه به همدیگر رسیده‌اند و نقشه ایران را برای آغاز گشایش مسیر زمینی بین تهران و بیروت را اجرا کرده‌اند.

یک فرمانده حشد شعبی گفته است «اطمینان از سوریه به معنای استقرار و ثبات در منطقه است و در پایان به این هدف خواهیم رسید».

اما ابومهدی مهندس در این باره با احتیاطتر از فرماندهان دیگر حشد شعبی است و می گوید اگر در سویه یان مناطق دیگر خطری وجود داشته باشد، کشورها باید به خود احترام بگذارد و به مناطق تحت کنترل تروریستها بروند. اگر لازم باشد هماهنگی (بین دولتهای عراق و سوریا) میکنیم، اما باید با دستور دولت عراق باشد».

وی همچنین گفت «القاعده شکست خورد، اما اکنون با عنوان داعش بازگشت، اگر همه چیزها را نابود نکنیم، داعش با نام دیگری تمام این منطقه در بر خواهد گرفت».

 

ابومهدی مهندس عضو فرماندهی نیروهای حشد شعبی
ابومهدی مهندس عضو فرماندهی نیروهای حشد شعبی

«از موصل تا بعاج، سردار سلیمانی تشکر» یکی از شعارهایی که روی خیلی از دیوارها نوشته شده است و تابلوهای بزرگی  از عکس خامنه ای در منطقه دیده می‌شوند.

بعاج اکنون نقطه اساس نقشه ایران برای تامین امنیت کوردور زمینی از عراق و سوریه به لبنان است و به واسطه وکلایش نفوذ ایران در منطقه افزایش یافته است.

مهندس درباره اهمیت بعاج برای طرفهای درگیر گفت «بعاج آخرین قلعه داعش در منطقه است و در سالهای 2013-2014 محل عبور تروریستها از تروریستها از ترکیه بود. آنها از این راه وارد بعاج و تلعفر شدند و برای سرکرده‌های آنان یک منطقه استراتیژی است».  

پیشتر روزنامه گاردیان در گزارشی اعلام کرده بود حضور رو به رشد نظامی آمریکا در شمال شرق سوریه، استفاده ایران را از کوردیور اصلی این کشور برای رسیدن به دریای مدیترانه غیرممکن ساخته و مسیر تحرکات نظامی خود را 226 کیلومتر به طرف جنوب تغییر داده است تا روبروی مستقیم با نیروهای آمریکا که برای نبرد با داعش در آن مسیر حضور دارند صورت نگیرد.

مسیر انتخابی ایران بعد از تغییر آن از بعاج عراق وارد استان دیرزور سوریه میشود. اما وجود نیروهای آمریکا در منطقه مرزی التنف و کمکهای لوجستیک آن به نیروهای اپوزسیون سوریه و بمباران نیروهای ایرانی در شرق سوریه باعث شده تهران محتاطانه و با دقت بیشتری این هدف را در هر دو سوی مرز، بویژه در سوریه دنبال کند.

در طی دو روز گذشته جنگ لفظی بین مقامات ایران و آمریکا روند سریعتری به خود گرفته و آمریکا در صدد است سیاست تغییر رژیم در ایران را در برنامه کار خود قرار دهد.

 رحیم صفوی دستیار رهبر ایران در امور نظامی تهدید به مقابله به مثل در قبال حمله آمریکا به ایران کرده است.