مقتدا صدر: دولت پیشین عراق باعث برگزاری همه‌پرسی کردستان شد

وجود کردها در عراق را به مثابه دموکراسی و آزادی تعبیر کرده است که دور نگه داشتن آنها مشکلاتی را در داخل و خارج در پی خواهد داشت.

K24 – اربیل

به گزارش کردستان24، مقتدی صدر اعلام کرد دولت پیشین عراق باعث شد کردها در جهت برگزاری همه‌پرسی اقدام کنند.

مقتدی صدر رهبر جریان صدر در مصاحبه‌ای با روزنامه «شرق الاوسط» چاپ لندن درباره همه‌پرسی اقلیم کردستان که پیشتر درخواست به تاخیر انداختن آن کرده بود، گفته است «ما نمی خواهیم به آنها فشار بیاوریم، قبلا با آنها تماس گرفتم  و لا اقل آرزو داشتم همه‌پرسی به تعویق انداخته شود، هر چند لغو همه پرسی جدایی بهتر بود».

به گفته صدر کردها تشکیل دهنده عراق هستند و می‌خواهیم کردها «از ما و در میان ما» باشند.

روحانی با نفوذ عراق درباره عوامل برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان اظهار داشت «برخی از مشکلات انباشته دولت قبلی باعث دور نگه داشتن کردها شد و به  چنین حدی برسند که خواستار جدایی شوند».

وی وجود کردها در عراق را به مثابه دموکراسی و آزادی تعبیر کرده است که دور نگه داشتن آنها مشکلاتی را در داخل و خارج در پی خواهد داشت.

مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان در چندین مصاحبه، قطع سهمیه کردستان از بودجه عمومی عراق، تحریم نظامی و مالی نیروهای پیشمرگه و اجرا نکردن ماده 140 قانون اساسی و به حاشیه راندن کردها در سیاست خارجی عراق و نیروهای نظامی و امنیتی این کشور از سوی دولت نوری المالکی نخست وزیر پیشین عراق را از عوامل اصلی برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان نام برده است.

همه‌پرسی استقلال کردستان روز سوم مهر ماه 1396 برگزار خواهد شد.