کوردستان هرگز افغانستان نمی‌شود!

Kurd24

به دلایل زیر کوردستان هرگز افغانستان نمی‌شود:

١- مسئله کورد در تاریخ معاصر، همیشه یک مسئله ملی و میهنی بوده است، نه یک مسئله دینی. و این بر خلاف افغانستان است، چرا که مسئله افغانستان همیشه یک بعد دینی داشته است.

٢- در کوردستان فرهنگ تنوع و همزیستی و مدارا ریشه‌ای تاریخی دارد، بر خلاف افغانستان که طالبان مدام برای یکدست کردن جامعه آن کشور تحت یک ایدئولوژی مشخص تلاش می‌کند.

٣- اقلیم کوردستان همچون یک عامل بین‌المللی بر پایه قانون اساسی (سال ٢٠٠٥) عراق، یک اقلیم قانونی و قابل احترام و پذیرفته شده در سطح بین‌المللی است، بر خلاف افغانستان طالبان که هنوز روشن نیست از سوی جامعه بین‌الملل پذیرفته یا منزوی خواهد شد.

٤- اقلیم کوردستان در معادلات خاورمیانه مورد توجه است، به دلیل آنکه نیروی پیشمرگ توانسته به جای جهان آزاد افسانه داعش را در هم شکند، بر خلاف افغانستان طالبان که همکار نیروهای اسلامی افراطگرایی چون قاعده است که عامل حمله تروریستی ١١ سپتامبر ٢٠٠١ است.

٥- اکثریت قریب به اتفاق جامعه کوردستان و رهبری آن به دمکراسی و تمدن غرب گرایش دارند، بر خلاف جامعه افغانستان که به شرق افراطی و کشورهای کلاسیک گرایش دارد.

٦- اقلیم کوردستان دارای مبارزات صد ساله رهائیبخش ملی و میهنی است، بر خلاف افغانستان که در پنجاه سال گذشته به میدان جنگ و محل کشمش نیروهای منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل شده است.

٧- نیروهای سیاسی اقلیم کوردستان اگر چه نسبت به مسائل حاشیه‌ای اختلاف نظر داشته باشند، اما نسبت به مسائل ملی و میهنی یکصدا هستند و موضع واحد دارند. این حقیقت در همه پرسی سال ٢٠١٧ برای استقلال ثابت شد، هنگامی که ٩٢.٧ درصد مردم کوردستان به آن رای دادند، بر خلاف مردم افغانستان که نسبت به مسائل سرنوشت ساز دچار پراکندگی هستند.

٨- جامعه کوردستان اگر چه به اندازه جوامع غربی پیشرفت نداشته، اما بر پایه آمار و اطلاعات می‌توان گفت پیشرفتی در حد متوسط داشته است. واضح است که جامعه افغانستان بر پایه آمار و اطلاعات هنوز با بیسوادی و عقب ماندگی و فقر شدید درگیر است.

٩- هر بار که اقلیم کوردستان به خطر افتاده است، مردم کوردستان از هر حزب و گروهی در سنگر مقاومت حضور یافته‌اند. همانگونه که در جنگ داعش شاهد بودیم همه احزاب سیاسی (حتی احزاب دیگر بخش‌های کوردستان نیز) به جنگ گروە تروریستی داعش رفتند. بر خلاف جامعه افغانستان که به طرز عمیقی دچار تفرقه و پراکندگی شده است.

١٠- اقلیم کوردستان در جغرافیای انرژی جهان موقعیت پر اهمیتی دارد. بر خلاف افغانستان که به دلیل تولید مواد مخدر نقشی مخرب ایفا کرده و ٧٠ درصد مواد مخدر جهان در آن کشور تولید می‌شود.

١١- موقعیت و جایگاه ژئوپولوتیکی کوردستان با کشوری چون افغانستان کاملا متفاوت است. اقلیم کوردستان در قلب خاورمیانه واقع شده است، به همین دلیل فکر می‌کنم که آمریکا و هم‌پیمانانش در هیچ شرایطی از آن روی گردان نخواهند شد. در این رابطه یک نظر منطقی مطرح است، مبنی بر اینکه: هر ابرقدرتی در جهان بتواند جایگاه خود را در اقلیم کوردستان محکم کند، به آسانی می‌تواند بر خاورمیانه چیره شود.

١٢- پس از صدور قطعنامه ٦٨٨ شورای امنیت سازمان ملل متحد، اقلیم کوردستان پایگاهی بین‌المللی پیدا کرده است و مسئله کورد از یک مسئله منطقه‌ای به مسئله‌ای بین‌المللی تبدیل شده است. اما افغانستان از دیدگاه دمکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آمریکا دردسر آفرین است و بیش از این نمی‌خواهند به خاطر آن کشور افکار عمومی آمریکا را از خود برنجانند، به خصوص که در سال آینده انتخابات میان دورەای کنگره برگزار می‌شود و دو حزب اصلی برای پیروزی در انتخابات ٢٠٢٤ در رقابت هستند و خواستار پایان دادن به جنگ‌های دراز مدت هستند، تا بیش از این پول و جان سربازان آمریکا را برای کشور عقب مانده‌ای چون افغانستان به هدر ندهند.

 

ب.ن