ایران و عربستان هنگام شرکت در نشست "روز بین‌المللی انهدام کامل سلاح‌های هسته‌ای" برعلیه یکدیگر سخنرانی کردند

خواستار نظارت سازمان بین‌المللی انرژی اتمی بر فعالیت‌های اتمی عربستان است
.
.

اربیل(کوردستان ۲۴)- رضا نجفی، سرپرست معاونت حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه‌ی  ایران روز سه‌شنبه ۶ مهر هنگام شرکت مجازی در نشست "روز بین‌المللی انهدام کامل سلاح‌های هسته‌ای". گفت  که "جمهوری اسلامی ایران حفظ، ذخیره‌سازی، توسعه، کاربرد و اشاعه سلاح‌های هسته‌ای را در سطح جهانی و منطقه‌ای قویاً رد می‌کند" و خواستار خلع سلاح هسته‌ای جهانی شد.

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه‌ی سعودی پیش از سخنان نجفی در سخنرانی مجازی از جامعه‌ی بین‌المللی خواست به مسئولیت‌های خود در قبال نقض توافق‌نامه‌ها و معاهدات بین‌المللی مرتبط با توافق هسته‌ای از سوی ایران عمل کند.

بن فرحان گفت که عربستان از تلاش‌های بین‌المللی به‌منظور تضمین عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای در کوتاه و بلندمدت و همچنین ممانعت از دستیابی تهران به توانمندی استفاده از انرژی هسته‌ای در ابعاد نظامی حمایت می‌کند.

سرپرست معاونت حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه‌ی ایران در واکنش به این اظهارات گفت: فعالیت‌های هسته‌ای عربستان تحت نظر آژانس (بین‌المللی انرژی اتمی) قرار بگیرد.

این مقام وزارت خارجه‌ی ایران افزود، در صورت بی‌تفاوتی عربستان به خواست آژانس، باید هرگونه همکاری بین‌المللی با این کشور متوقف شود.

مناقشه‌ی مقامات ایران و عربستان در مورد فعالیت‌های هستەای همزمان با انتشار خبر برگزاری دور چهارم گفتگوهای دو کشور در بغداد شدت گرفته است.

در پی انتشار خبر برگزاری آخرین نشست مقامات عربستانی و ایرانی، رسانەهای ایران خبر حضور علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی ایران در این نشست را تکذیب کردند.

/ا.م