کوبانی با حمایت نیروی پیشمرگ کوردستان آزاد شد

به فرمان پرزیدنت بارزانی نیروی پیشمرگ به کمک جنگاوران غرب کوردستان شتافت
آزادسازی کوبانی با حمایت نیروی پیشمرگ کوردستان
آزادسازی کوبانی با حمایت نیروی پیشمرگ کوردستان

اربیل (کوردستان٢٤)- شهر کوبانی غرب کوردستان با حمایت و دلاوری‌های نیروی پیشمرگ اقلیم کوردستان از دست داعش آزاد شد.

هفت سال پیش در چنین روزی، نیروهای پیشمرگ اقلیم کوردستان به فرمان پرزیدنت مسعود بارزانی و با هدف آزادسازی شهر کوبانی غرب کوردستان از دست داعش، به کمک جنگاوران غرب کوردستان شتافت.

اعزام نیروهای پیشمرگ اقلیم کوردستان در حالی بود که شهر کوبانی به مدت ١٣٤ روز با شبه نظامیان در جنگ بود و ٨٠ درصد شهر به دست داعشی‌ها افتاده بود.

به فرمان پرزیدنت بارزانی، پارلمان کوردستان در ٢٢ اکتبر ٢٠١٤ میلادی طی نشستی اوضاع کوبانی را بررسی نمود و با اکثریت مطلق آرا، درخواست ایشان برای اعزام نیروی پیشمرگ به شهر کوبانی را تصویب کرد.

اولین کاروان نیروی پیشمرگ اقلیم کوردستان متشکل از ١٥٠ پیشمرگ با سلاح سبک و سنگین و ٤٠ خودروی نظامی، در ٢٨ اکتبر ٢٠١٤ وارد کوبانی شده و با سردادن سرود ملی کوردستان و ابراز شور و شعف از سوی مردم کوبانی، مورد استقبال قرار گرفتند.

حمایت نیروهای پیشمرگ از کوبانی، یک رویداد تاریخی مهم بود که در تمام بخش‌های کوردستان و در سطح بین‌المللی نیز از آن به گرمی استقبال شد.

نیروهای پیشمرگ و جنگاوران غرب کوردستان همبسته شدند و توانستند داعش را از کوبانی بیرون رانده و شهر را بە طور کامل کنترل کنند.

اولین شهید نیروی پیشمرگ کوردستان در حماسه کوبانی، (زیروان اکرم) بود که در روز ٢٠ ژانویه ٢٠١٥ میلادی به شهادت رسید. در این جنگ شماری دیگر از پیشمرگ‌های اقلیم کوردستان مجروح شدند.

پس از پیروزی بر داعش، نیروهای پیشمرگ سلاح‌های خود را به جنگاوران غرب کوردستان تقدیم نموده و پیروزمندانه به اقلیم کوردستان بازگشتند.

در جنگ کوبانی بیش از ٣ هزار و ٨٠٠ داعشی کشته شدند و بخش عمده شهر ویران گشت.

روز اول نوامبر ٢٠١٥ به عنوان روز آزادی کوبانی اعلام شده است.

ب.ن