احسان قیسون: پرزیدنت بارزانی هرگز دنباله‌روی سیاست کشور‌های منطقه نخواهند شد

"ایران می‌گوید عراقی‌ها با اکثریت مجلس نمایندگان هم نمی‌توانند آینده کشور را رقم بزنند"
احسان قیسون، کارشناس امور نظامی
احسان قیسون، کارشناس امور نظامی

اربیل (کوردستان٢٤)- کارشناس عراقی تاکید کرد که پرزیدنت بارزانی هرگز دنباله‌روی سیاست کشور‌های منطقه نخواهند شد.

احسان قیسون، کارشناس امور نظامی، با شرکت در گفتگوی خبری تلویزیون کوردستان٢٤، درباره سوء‌قصد به جان مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق، اظهار داشت:" حمله به کاظمی، حمله به منافع، حاکمیت و مردم عراق است. شبه نظامیان شناخته شده پهپاد نظامی در دست دارند و کاظمی که رئیس سازمان اطلاعات عراق بوده آنها را می‌شناسد، ایران شبه نظامیان را مجهز کرده است".

وی تاکید کرد؛ مصطفی کاظمی، تنها نخست وزیر عراق است که در مقابل ایران ایستادگی کرده، "تیم‌های مرگ، که ایران از آنها حمایت می‌کند توسط کاظمی نابود شده‌اند و او عراق را به محور عربی بازگردانده‌ و علیه فساد اعلام جنگ کرده است، ایران این وضعیت را به نفع خود نمی‌داند، ایران عراق را غارت کرده، این‌ها دلایل حمله به کاظمی هستند".

این کارشناس عراقی درباره موضع ایران نسبت به سوءقصد به جان کاظمی گفت که ایرانی‌ها با تکیه بر اصل تقیه، حقایق را پنهان می‌کنند. همچنین خاطرنشان ساخت که ایران می‌خواهد به عراقی‌ها بگوید اگر اکثریت مجلس نمایندگان را هم در دست داشته باشند باز هم نمی‌توانند آینده عراق را رقم بزنند، "به این ترتیب نشست وین و مقام‌های واشنگتن را خطاب قرار داده و یادآور می‌شوند که می‌توانند آنچه را بر سر یمن آورده‌اند در عراق تکرار نیز کنند، حمله به منطقه سبز پیام واضحی دارد."

قیسون، ایرانی‌ها را در جنگ ضعیف اما در مذاکره قوی خواند و عراق را کارت فشار ایران در مذاکرات وین توصیف کرد.

درباره تشکیل دولت جدید در عراق هم معتقد است که دولت اکثریت ملی تشکیل خواهد شد و پرزیدنت مسعود بارزانی در آن نقش اصلی خواهند داشت. " پرزیدنت بارزانی مبارز است و مبارز هرگز دنباله‌رو نخواهد شد، من ایشان را چه‌گوارای کوردستان می‌دانم، پرزیدنت بارزانی هرگز دنباله‌روی سیاست کشور‌های منطقه نخواهد شد".

این کارشناس امور نظامی، همچنین انتخاب دوباره مصطفی کاظمی به عنوان نخست وزیر عراق را محتمل دانست.

ب.ن