اولین هواپیمای عراقی برای بازگرداندن مهاجران طی دو روز آینده به بلاروس می‌رود

بسیاری از اتباع کشورهای افغانستان، ایران، عراق و اقلیم کوردستان با هدف مهاجرت به اروپا، به بلاروس سفر کرده‌اند

اربیل (کوردستان ۲۴) - دولت عراق روز پنج‌شنبه ٢٧ آبان نخستین پرواز ویژه را برای بازگرداندن اتباع خود که در مرز بلاروس و لهستان سرگردان‌اند، به منطقه اعزام کند.

احمد صحاف سخنگوی وزارت خارجه‌ی عراق طی بیانیه‌ای، اعلام کرد کلیه شهروندان عراقی که مایل باشند می‌توانند به‌صورت داوطلبانه به میهن بازگردند.

بسیاری از اتباع کشورهای منطقه ازجمله افغانستان، ایران عراق و اقلیم کوردستان از تابستان گذشته با هدف مهاجرت به اروپا، به بلاروس سفر کرده‌اند. بسیاری از این افراد در قالب جهانگرد و از طریق آژانس‌های مسافرتی این راه را برای نزدیک شدن به خاک اتحادیه‌ی اروپا برگزیده‌اند.

طبق گزارش نهادهای فعال در امور پناه‌جویان حدود ۲۰۰۰ مهاجر در روستای مرزی «بروزگی» در بلاروس حضور دارند. تعداد زیادی کودک و زن باردار هم در بین آنها دیده می‌شوند.

در پی تشدید مشکلات مهاجرت غیرقانونی به اتحادیه‌ی اروپا، به‌ویژه آنکه بسیاری از مهاجران با هدف رسیدن به خاک لهستان وارد بلاروس می‌شوند، از چند روز پیش شرکت هواپیمایی بلاروس نیز پرواز اتباع عراق، سوریه و یمن از طریق ترکیه به مینسک را ممنوع کرده است.

در همین حال و در آستانه وضع احتمالی تحریم‌های جدید اتحادیه‌ی اروپا علیه مینسک، الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهوری بلاروس روز دوشنبه از آمادگی کشورش برای کمک به بازگشت پناه‌جویان سرگردان در مرز این کشور و لهستان خبر داد.

/ا.م