سازمان یونسکو در مورد ویرانی آثار تاریخی در اثر حمله‌ی روسیه به اوکراین هشدار داد

اوکراین دارای هفت مکان تاریخی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است و همه‌ی آن‌ها در شهرهایی واقع شده‌اند که طی روزهای گذشته مورد حمله‌ی روسیە قرار گرفته‌اند
مجسمه‌ی "نپتون" -خدای دریاهای رم باستان در مرکز شهر لیو
مجسمه‌ی "نپتون" -خدای دریاهای رم باستان در مرکز شهر لیو

اربیل (کوردستان۲۴)- همزمان با تداوم و تشدید حمله‌ی روسیه به اوکراین و در یونسکو در مورد آسیب و تخریب میراث فرهنگی اوکراین هشدار داد.

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)، در مورد تأثیر حمله‌ی روسیه به اوکراین بر میراث فرهنگی و تخریب بَناها و اماکن  تاریخی این کشور، ابراز نگرانی کرد.

یونسکو با تأکید بر ارزیابی وضعیت آن دسته از اماکن تاریخی اوکراین که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند و نیز مؤسسات آموزشی و فرهنگی این کشور که موردحمله‌ی روسیه قرارگرفته، زنگ خطر را درباره‌ی آسیب و تخریب میراث فرهنگی اوکراین به صدا درآورده است.

این نهاد فرهنگی بین‌المللی تصریح کرد که با تجزیه‌وتحلیل تصاویر ماهواره‌ای، سیر تحول آسیب‌های وارد شده به اماکن فرهنگی اوکراین را به‌صورت روزانه پیگیری می‌کند.

در پی حملات اخیر  روسیه به میدان‌های تاریخی شهرهای خارکف و چرنیهیف در اوکراین صورت گرفته و نیز حملات موشکی به یک موزه تاریخ بومی در ایوانکف واقع در شمال غربی این کشور، نگرانی‌های جهانی دربارهٔ تخریب میراث هنری و فرهنگی اوکراین تشدید شده است.

اوکراین دارای هفت مکان تاریخی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است که در میان آنها، کلیسای جامع «سنت سوفیا» در کی‌یف پایتخت این کشور که هنر معماری اوایل قرن یازدهم را به رخ می‌کشد، جایگاه ویژه‌ای دارد.

دیگر اماکن تاریخی اوکراین که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارند، در شهرهای لویو، اودسا و خارکف واقع‌شده‌اند که تمامی این چهار شهر، مورد بمباران و حملات هوایی نیروهای متجاوز روسیه واقع‌شده‌اند. 

بَنای یادبود هولوکاست در «بابی یار» هم از دیگر نمادهای تاریخی و مهم اوکراین است که چند روز پیش، در جریان حمله‌ی هوایی روسیه به برج رادیو و تلویزیون دولتی اوکراین، مورد هدف قرار گرفت.

/ا.م