"نشست تاریخی" آمریکا و اسرائیل با پنج کشور عربی

وزیر امور خارجه آمریکا و اسرائیل در هتلی مجلل که دیوید بن گوریون بنیانگذار اسرائيل در آنجا دفن شده است، با همتاهای خود از پنج کشور عربی دیدار خواهند کرد
وزیران امور خارجه آمریکا و اسرائیل پس از پایان نشست خبری مشترک
وزیران امور خارجه آمریکا و اسرائیل پس از پایان نشست خبری مشترک

اربیل (کوردستان ٢٤) – آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که به اسرائیل سفر کرده در هتلی مجلل که دیوید بن گوریون بنیانگذار اسرائيل در آنجا دفن شده است، با همتاهای خود از اسرائیل و پنج کشور عربی دیدار خواهد کرد.

بلینکن در این نشست که با وزیران امور خارجه کشورهای عربی مراکش، مصر، بحرین، جزائر و امارات متحده عربی دیدار می‌کند؛ دیداری که یائير لاپید وزیر امور خارجه اسرائيل آن را "نشست تاریخی" خواند.

تغییر مثبت در رویکرد برخی از کشورهای عربی در روابطشان با اسرائیل، نگرانی‌ها تل‌آویو از احتمال احیای توافق برجام و تاثیرات تهاجم روسیه به اوکراین و آسایش خوراک منطقه‌ای، محورهای اصلی این نشست "تاریخی" می‌باشند.   

آنتونی بلینکن به محض ورد به اسرائیل در نشست خبری مشترک با یائير لاپید وزیر امور خارجه اسرائیل تاکید کرد که هر دو کشور برغم مواضع متفاوت و اختلافشان بر سر بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران، مصمم هستند تا از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنند.

وی اظهار داشت که آمریکا و اسرائیل مصصم و می‌خواهند مطمئن شوند که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد.

یائير لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل با اشاره به همکاری تل‌آویو و واشنگتن برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، تاکید کرد که " اسرائیل هر کاری را که برای توقف برنامه هسته‌ای ایران لازم باشد، انجام خواهد داد".