واکنش‌های بین‌المللی به خبر کشتار دسته‌جمعی ساکنان شهر بوچا در حال تشدید است

روسیه در واکنش به خبر کشتار دسته‌جمعی غیرنظامیان اوکراین خواستار برگزاری فوری نشست شورای امنیت شده است

اربیل (کوردستان ۲۴) – در پی تشدید واکنش‌های جهانی نسبت به قتل‌عام غیرنظامیان توسط ارتش روسیه و کشف گورهای دسته‌جمعی در شهرک بوچای، کرملین خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد در روز دوشنبه ۱۵ فروردین شد.

دمی‌تری پولیانسکی، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، در توییتی نوشت، مسکو به دلیل "تحریکات نفرت‌انگیز تندروهای اوکراینی" خواستار تشکیل نشست شورای امنیت سازمان ملل شده است.

اوکراین روسیه را به "کشتار عامدانه و نسل‌کشی" غیرنظامیان در اطراف پایتخت این کشور متهم کرده است. نیروهای اوکراینی روز شنبه ۱۳ فروردین موفق شدند کنترل بیش از ۳۰ شهر و روستا ازجمله شهرک بو چا را در دست بگیرند. این مناطق چندین هفته در اشغال ارتش روسیه بودند.

انتشار تصاویر کشتار غیرنظامیان در بو چا از سوی خبرگزاری‌ها، خشم جهانی را تشدید کرده است. در این تصاویر اجساد شهروندانی دیده می‌شود که دست‌هایشان از پشت بسته شده و به نظر می‌رسد سوار دوچرخه یا در حال بازگشت از خرید بوده‌اند. ارتش روسیه صدها غیرنظامی را تیرباران کرده و اجساد آنها را در گورهای دسته‌جمعی دفن کرده است. بوچا در شمال غرب، حدود ۴۰ با پایتخت فاصله دارد.

شرکت آمریکایی "مکسار" تصویر ماهواره‌ای از خندقی به طول ۱۴ متر منتشر کرده است که در محوطه‌ی کلیسایی در بوچا کنده شده است.

مقامات اوکراینی گزارش کرداند که  نیروهای روس اجساد حداقل چند صد غیرنظامی را در این گودال دفن کرده‌اند. مکسار اعلام کرده نخستین نشانه‌های حفاری برای یک گور دسته‌جمعی در این کلیسا در روز دهم مارس (ماه گذشته‌ی میلادی) دیده شده است.

/ا.م