ژیلەمو رویدادهای تاریخی کوردستان را به تصویر می‌کشد

"برای خلق تابلوی جنگ قلعه دمدم ماه‌ها مطالعه کرده‌ام"
kurdistan24.net

اربیل (کوردستان٢٤)- نقاش برجسته کورد، پیشنهاد می‌کند که پژوهشگران درباره ویژگی‌های فرهنگی مردم کورد در دوره‌های تاریخی مختلف، پژوهش‌های بیشتری انجام دهند تا نقاشان و فیلمسازان و هنرمندان بتوانند برای خلق آثار هنری از آنها بهره ببرند.

ایرج قادری آذر، معروف به ژیلەمو از نقاشان برجسته شرق کوردستان است.

او در شهر مهاباد به دنیا آمده و علاقه بسیاری به تاریخ کوردستان دارد و همین باعث شده است که موضوع بیشتر تابلوهایش رویدادهای مهم از جمله جنگ قلعه دمدم، افسانه لاس و خزال و دیگر رویدادهای تاثیر‌گذار تاریخ کوردستان باشند.

ژیلمه‌مو به گزارشگر کوردستان٢٤ گفت که وقت زیادی را صرف پژوهش درباره رویدادهای تاریخی می‌کند و برای خلق تابلوی جنگ قلعه دمدم که تاریخ آن به حدود ٤٦٠ سال پیش بر‌می‌گردد، ماه‌ها مطالعه کرده است.

این نقاش کورد همچنین به افسانه‌های عامیانه کوردستان توجه دارد و در نظر دارد که روایت تصویری از آنها ارایه دهد، مفاهیم نهفته در اشعار شاعران کورد نیز از جمله شعر (ناله جدایی) همین موکریانی، مد نظر او بوده و برای به تصویر کشیدن آنها تلاش می‌کند.

آقای قادری آذر، پیشنهاد می‌کند که پژوهشگران درباره ویژگی‌های فرهنگی مردم کورد در دوره‌های تاریخی مختلف، پژوهش‌های بیشتری انجام دهند تا نقاشان و فیلمسازان و هنرمندان بتوانند برای خلق آثار هنری از آنها بهره ببرند.

ب.ن