سازمان ملل متحد آتش‌بس دوماهه‌ی یمن را تمدید کرد

کاهش قابل‌توجه شمار قربانیان غیرنظامی، ورود سوخت به یمن از طریق بندر الحدیده و از سرگیری پروازهای تجاری از مبدأ و به مقصد فرودگاه بین‌المللی صنعا پس از ۶ سال توقف از مزایای آتش‌بس یمن بود
ویرانه‌ی جنگ یمن/ آرشیو
ویرانه‌ی جنگ یمن/ آرشیو

اربیل (کوردستان۲۴)- هانس گروندبرگ، فرستاده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل متحد در امور یمن از حصول توافق برای تمدید آتش‌بس دو ماهه‌ی کنونی در این کشور خبر داد.

گروندبرگ روز پنج‌شنبه ۱۲ خرداد در بیانیه‌ای اعلام کرد که طرف‌های درگیر به پیشنهاد سازمان ملل برای تمدید آتش‌بس جاری کنونی، "پاسخ مثبت" دادند و با انقضای این آتش‌بس در ساعت هفت شامگاه پنج‌شنبه به‌وقت یمن، آتش‌بس جدید به اجرا گذاشته می‌شود.

فرستاده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل در امور یمن، با تأکید بر این‌که آتش‌بس بر اساس مفاد توافق اولیه تمدید شد، گفت: "یمنی‌ها در دو ماه گذشته شاهد منافع عینی آتش‌بس بودند."

به گفته‌ی گرندبرگ، این منافع شامل کاهش قابل‌توجه شمار قربانیان غیرنظامی، ورود سوخت به یمن از طریق بندر الحدیده و ازسرگیری پروازهای تجاری از مبدأ و به مقصد فرودگاه بین‌المللی صنعا پس از ٦ سال توقف بوده است.

روندبرگ افزود: "برای تحقق کامل آتش‌بس باید گام‌های بیشتری برداشته شود، به‌ویژه در مورد باز کردن جاده‌ها و راه‌اندازی پروازهای تجاری که اجرای چنین اقداماتی، مستلزم رهبری یکپارچه و مدنظر قرار دادن تمامی یمن به‌عنوان یک کشور است."

/ا.م