استاندار دهوک: پ‌ک‌ک اعتقادات کورد بودن را به‌کلی از یاد برده است

استاندار دهوک در مراسم سالروز شهادت پنج تن از پیشمرگان کوردستان توسط شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک سخن می‌گفت

اربیل (کوردستان ۲۴)– علی تتر، استاندار دهوک روز یکشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۲، در مراسم سالروز شهید شدن پنج پیشمرگ کوردستان در کوه متینا از سوی شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک، به ابعاد زیان‌های ناشی از سیاست مخالفت پ‌ک‌ک به پیشرفت کوردستان پرداخت.

 استاندار دهوک در آغاز این سخنان گفت کە " خیلی‌ها ما را درک نمی‌کنند و نمی‌دانند چه ظلمی علیه اقلیم کوردستان و پیشمرگان اعمال می‌شود. آنچه ما به آن فکر نمی‌کردیم این بود که یک کورد به‌سوی نیروهایی پیشمرگه شلیک بکند. وی در ادامه‌ی سخنانش این پرسش را مطرح کرد که چگونه یک نیروی سیاسی کورد داعیەی کورد بودن دارد و سلاح و موشک‌هایش را به‌سوی پیشمرگان نشانه می‌گیرد؟

علی تتر گفت که "رژیم بعث و تشکیلات داعش به‌طور نمایانی دشمن کوردها بودند. اما اینکه تحت شعار کورد بودن، با کوردها دشمن باشی، برای ما بسیار دشوار و دردآور است. آن جریان سیاسی که پیشمرگان را شهید می‌کند هیچ اعتقادی به کورد بودن و کوردستان ندارد."

استاندر دهوک در ادامه این سخنان گفت که "  همه‌ی ارزش‌های همچون پیشمرگ، پرچم و همه‌ی مواردی که در تاریخ کوردستان بر سر آنان متفق‌القول  بودیم، اکنون پ‌ک‌ک می‌خواهد همه را از بین ببرد. آن‌ها درحالی‌که هیچ اعتقادی به کورد بودن و منافع کوردستان ندارند، چگونه به خود حق می‌دهند به کوردستان بیایند؟

علی‌تتر خطاب به شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک گفت: "مادامی‌که شما برای سوریه‌ی دمکرات مبارزه می‌کنید، چرا مردم سوریه را در اینجا به کشتن می‌دهید؟ اگر برای دمکراتیزه کردن ترکیه مبارزه می‌کنید، چرا جنگ خود با ترکیه را به اقلیم کوردستان می‌کشید؟ شما هم‌وطن ترک‌ها هستید و بفرمایید به ترکیه بروید. مادامی که می‌خواهید مرزهای تعیین‌شده در معاهده‌ی سایکس پیکو را پاسداری کنید، بفرمائید به آن احترام بگذارید. شما دارای شناسنامه‌ی کشوری دیگر هستید، بروید در آنجا به دنبال حقوق خود باشید.

استاندار دهوک در ادامه‌ی این سخنان خطاب به مردم شمال کوردستان گفت: " آیا این موضوع را مشروع می‌دانید که پسران و دختران شما مناطق خود را رها کرده و بیایند در این‌جا دختران و پسران مردم را شهید کنند و اوضاع کوردستان آزاد را برهم بزنند و جنگ خانه‌ی خودتان را بە خانه‌ی همسایه بیاورند؟  آیا مشروع است که مردم غرب کوردستان را بیاورید تا در اینجا فرزندان کورد را شهید بکنید؟ آنان می‌گوید همه‌ی کوردستان ازنظر ما یکی است. اگر راست می‌گویند چرا به پیشمرگان "روژ" (پیشمرگان غرب کوردستان) اجازه نمی‌دهد به "روژآوا" بازگردند؟ چرا مردم روژآوا حق ندارند از خاک و هم‌وطنان خود دفاع کنند؟ بفرمایند عفرین و سریکانی را آزاد کنند. چرا در این مناطق گلوله‌ای شلیک نکرده‌اند؟" 

استاندار دهوک در پایان سخنانش گفت که " ما اعتقادی به جنگ نداریم، ولی آن‌ها پیشمرگان، جوانان و کودکان ما را در اینجا شهید می‌کنند و مسیر رفت‌وآمد مردم را بمب‌گذاری کرده و از زندگی و گذران مردم پیش‌گیری می‌کنند.

/ا.م