روسیه با حمله‌ی ترکیه به "روژآوا" مخالفت می‌کند

یک هیئت عالی‌رتبه‌ی روسی در روژآوا با فرمانده‌ی نیروهای دمکراتیک سوریه دیدار کرده ست

اربیل (کوردستان ۲۴)- یک هیئت روسی روز آخر هفته‌ی گذشته در غرب حسکه با فرمانده‌ی نیروهای سوریه‌ی دمکراتیک دیدار کرده و در مورد موضوع عملیات ترکیه در روژآوا (غرب کوردستان) گفتگو کرده‌اند.

با حضور هیئت روسی در سوریه همزمان با دیدار سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه‌ی این کشور از آنکارا، تهدیدهای ترکیه در مرز سوریه تااندازه‌ای فروکش کرده است.

ترکیه تاکنون تلاش کرده است با استفاده از وضعیتی که جنگ اوکراین ایجاد کرده، موافقت روسیه را برای حمله‌ی نظامی به روژآوا (کوردستان سوریه) را کسب کند.

این در حالی است که هنگام دیدار اخیر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه‌ی روسیه و مولود چاووش‌اوغلو وزیر خارجه‌ی ترکیه، آنان در کنفرانس مشترک خبری، سخنی از توافق در موردحمله‌ی ترکیه به مواضع کوردها به میان نیاوردند.

وزیر خارجه‌ی روسیه، در این کنفرانس خبری در آنکارا نه تنها از عملیات نظامی ترکیه علیه نیروهای دمکراتیک سوریه (ه‌دس) حمایت نکرد، بلکه بر اجرای توافق‌نامه‌ی سوچی تأکید کرد که در آن بر توقف حملات نظامی در سوریه و ایجاد منطقه‌ای امن تأکید شده است.

همزمان با دیدار وزیر امور خارجه‌ی روسیه از آنکارا، یک هیئت روسی در فرماندهی نیروهای دمکراتیک سوریه در روژآوا با مظلوم عبدی فرمانده‌ی این نیروها دیدار کرد و در مورد عملیات ترکیه با وی گفتگو کردند.

به گزارش منابع مخصوص کوردستان۲۴، هیئت روسی از کوردها خواسته‌اند این وضعیت را تحمل کرده و روسیه به‌منظور بازگرداندن دیگر نواحی که دو سال پیش از سوی ترکیه اشغال‌شده، به آنان کمک خواهد کرد. نیروهای "ه‌دس" هم به روس‌ها گفته‌اند درصورتی‌که روسیە از حملات هوایی ترکیه پیشگیری نماید، نیروهای آنان برای دفاع و جنگ با سربازان ترک آماده هستند.  

از سوی دیگر بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه از رویارویی با "متجاوزان" سخن به میان آورده و می‌گوید به‌طور مستقیم به حمله‌ی ترکیه پاسخ خواهند داد.

در پی این رویدادها ارتش سوریه نیروهای جدیدی را به منبج و تل رفعت، مناطق موردنظر ترکیه برای عملیات نظامی اعزام کرده است و پرواز بالگردهای روسی هم بر فراز تل رفعت افزایش یافته است. در زمین هم نشانه‌ای دال بر حمله‌ی ترکیه مشاهده نمی‌شود و این کشور همچون عملیات‌های قبلی نیروهای بیشتری را به مرزها گسیل نداشته است.

/ا.م