قباد طالبانی: توافق در مورد پرونده‌ی نفت و گاز اقلیم کوردستان باید در اولویت کارهای دولت آینده‌ی عراق باشد

سفیر انگلستان در عراق از روند اجرای اصلاحات در نهادهای اقلیم کوردستان تقدیر کرد

اربیل (کوردستان۲۴) - قباد طالبانی، معاون نخست‌وزیر اقلیم کوردستان و مارک برایسن، سفیر انگلستان در عراق و دیوید هانت سرکنسول بریتانیا در اقلیم کوردستان، در مورد موضوع تشکیل دولت جدید عراق به تبادل‌نظر پرداختند.

بر اساس بیانیه‌ی دفتر معاون نخست‌وزیر اقلیم کوردستان، قباد طالبانی روز چهارشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱، در دیدار با سفیر انگلستان در عراق فدرال، تأکید کردند که اقلیم کوردستان و بغداد باید در مورد پرونده‌ی نفت و گاز به توافق برسند. قباد طالبانی تصریح کرد که " باید توافق در مورد پرونده‌ی نفت و گاز و تصویب قانونی در این مورد در اولویت تشکیل دولت آینده‌ی عراق باشد. چون توافق در این مورد زمینه‌ی توافق‌ها برای موضوعات سرنوشت‌ساز دیگر را فراهم خواهد کرد. "

 معاون نخست‌وزیر تأکید کرد که " عراق بیش از این تاب رقابت‌های غیرضروری جریان‌ها  در مورد احراز پست‌ها و امتیازت را نمی‌آورد و لازم است طرف‌ها در فرایند تشکیل دولت مذاکراتشان را حول موضوعات سیاسی سرنوشت‌ساز و نحوه‌ی تشکیل دولت خدمت‌گزار و حل اختلافات میان اربیل و بغداد متمرکز کنند." 

قباد طالبانی در ادامه‌ی این نشست به مشکلات محیط‌زیست و تهدیدها علیه منابع آبی عراق و اقلیم کوردستان پرداخت و تصریح کرد که "دولت آینده‌ی عراق باید این موضوع را نیز در ردیف اولویت‌های کاری خود قرار دهد." 

بر طبق بیانیه‌ی پایانی دیدار معاون نخست‌وزیر با سفیر و سرکنسول انگلستان در عراق و اقلیم کوردستان، آمده است که سفیر انگلستان آمادگی کشورش را برای کمک به اقلیم کوردستان در جهت تسریع و پیشبرد بیشتر برنامه‌ی اصلاحات در نهادهای دولتی اعلام کرده و از اقدامات انجام‌شده در این مورد تقدیر کرد. "

مارک برایسن، در پایان پیشنهاد کرد که دولت اقلیم کوردستان در آینده‌ای نزدیک همایشی مخصوص برای سفیران و نمایندگی‌های دیپلماتیک در خصوص گفتگو و تبادل‌نظر در مورد برنامه‌ی اصلاحات در اقلیم کوردستان برگزار نماید.

/ا.م