شمار کشته‌شدگان فلسطینی به ٣٢ تن افزایش یافت

مصر به منظور توقف حملات اسرائیل و فلسطینیان با دو طرف در تماس است

اربیل (کوردستان ۲۴)- درگیری میان اسرائیل و گروه جهاد اسلامی فلسطینی، با حملات راکتی فلسطینی‌ها به اسرائیل و حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه همچنان ادامه دارد. به گفته مقام‌های بهداشتی در غزه، تاکنون ۲۴ فلسطینی، ازجمله شش کودک، در جریان حملات هوایی اسرائیل کشته شدند.

روزنامه نیویورک‌تایمز بامداد روز یک‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ در گزارشی نوشت با وجود تلاش‌های میانجی‌گران منطقه‌ای و بین‌المللی، ازجمله سازمان ملل، هیچ چشم‌اندازی برای توقف فوری درگیری‌ها وجود ندارد.

وزارت خارجه آمریکا، ضمن اشاره به‌حق اسرائیل برای دفاع از خود از هر دو طرف خواست از تشدید درگیری‌ها خودداری کنند.

ارتش اسرائیل روز جمعه اعلام کرد برآوردهای اولیه حکایت از کشته شدن ۱۵ تن، ازجمله تیسیر الجعبری، فرمانده شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطینی، دارد.

در پاسخ به حملات هوایی مرگ‌بار اسرائیل، جهاد اسلامی موجی از راکت‌ها که تعداد آن‌ها تا ۲۰۰ عدد برآورد شده را به تل‌آویو، قطب اقتصادی اسرائیل، و همچنین شهرها و مناطق جنوب اسرائیل شلیک کرد که بیشتر آنها رهگیری شدند. این درگیری‌ها زندگی هزاران نفر در دو طرف مرز را مختل کرده است. رسانه‌های اسرائیلی از به صدا درآمدن آژیر خطر در تل‌آویو و شهرهای دیگری چون "اشکلون"، "اشدود"، "سدروت" و "کیبوتص"‌های موجود در نزدیکی غزه خبر دادند. یک راکت به پارکینگی در شهر اشکلون و دیگری به خانه‌ای در سدروت اصابت کرده است.

اسرائیل گفته است که به‌تلافی حملات راکتی جهاد اسلامی، روز شنبه اهداف دیگری از این گروه شبه‌نظامی فلسطینی را هدف قرار داده است.

مصر هم اعلام کرده است که به‌عنوان میانجی، برای برقراری آرامش با هر دو طرف اسرائیل و جهاد اسلامی در تماس مداوم است. یک مقام ارشد مصری آگاه به مذاکرات آتش‌بس ابراز امیدواری کرد که اسرائیل «هرچه زودتر» و تا قبل از روز یکشنبه، که شماری از  یهودیان مؤمن قصد دارند برای مراسم مذهبی «تیشا بئاو» به منطقه حرم شریف بروند، با آتش‌بس موافقت کند تا احتمال تنش کاهش یابد. تیمی از کارشناسان امنیتی مصر روز شنبه وارد اسرائیل شدند و قرار است برای مذاکرات صلح به نوار غزه نیز بروند.

به گفته رسانه‌ها راکت‌پرانی جهاد اسلامی به اسرائیل در تمامی طول شب ادامه یافت. حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه نیز در روز شنبه ادامه یافته و تصاویر و ویدیوهایی از سوگواری مردم برای عزیزان کشته‌شده خود در حملات هوایی اسرائیل حکایت دارد.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز شنبه در تماس تلفنی با زیاد نخاله، دبیر کل جهاد اسلامی، «مقاومت فلسطین و مردم غزه» را پیروز نهایی میدان توصیف کرد و گفت که تل‌آویو «با تداوم بحران‌آفرینی» قصد دارد بر بحران‌های داخلی خود سرپوش بگذارد.

ارتش اسرائیل، یکشنبه ۱۶ مرداد، از نابودی فرماندهی عالی جهاد اسلامی در پی کشته شدن خالد منصور، فرماندهی منطقه جنوبی جهاد اسلامی در داخل نوار غزه، خبر داد.

همزمان وزارت بهداشت در نوار غزه هم تاکید کرد که شمار کشته‌شدگان غزه به ۳۲ نفر ازجمله ۶ کودک افزایش‌یافته است.

/ا.م