سه نماینده کنگره آمریکا خواستار حل اختلافات اربیل و بغداد بر سر بخش نفت و گاز شدند

"قراردادهای نفتی اقلیم کوردستان قانونی هستند"
مایکل والتز، دینا تیتوس و دوگ لامبورن، نمایندگان کنگره آمریکا
مایکل والتز، دینا تیتوس و دوگ لامبورن، نمایندگان کنگره آمریکا

اربیل (کوردستان٢٤) – نمایندگان کنگره آمریکا، خواستار اقدام وزارت خارجه کشورشان برای حل اختلافات بین اربیل و بغداد بر سر بخش نفت و گاز شدند.

گزارشگر کوردستان٢٤ از واشنگتن گزارش داد که سه نماینده کنگره آمریکا در نامه‌ای از آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آن کشور خواسته‌اند که برای حل اختلافات بر سر نفت و گاز بین اقلیم کوردستان و عراق، اقدام کند.

مایکل والتز، دینا تیتوس و دوگ لامبورن، نمایندگان کنگره آمریکا در نامه خود به بلینکن، تاکید کرده‌اند که قراردادهای نفتی اقلیم کوردستان قانونی هستند و نوشته‌اند:" بر پایه مواد ١١١ و ١١٢ قانون اساسی عراق، اقالیم آن کشور حق مدیریت و توسعه منابع طبیعی خود را دارند که در قانون از آنها به عنوان سرمایه تمامی مردم عراق یاد شده است".

همچنین تاکید شده که دولت اقلیم کوردستان بنا بر مواد ١١١ و ١١٢ قانون اساسی عراق، اقدام به امر تولید در بخش نفت و گاز اقلیم نموده و تعدادی شرکت آمریکایی نیز در آن مشارکت دارند.

نمایندگان کنگره خاطرنشان کرده‌اند که اقلیم کوردستان با توسعه پانزده درصد میادین نفتی خود توانسته ‌است به تولید روزانه ٤٥٠ هزار بشکه دست یابد و شرکت‌های آمریکایی نیز معادل ٣٠٠ میلیون دلار در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

و نیز یادآور شده‌اند که میادین گازی اقلیم کوردستان می‌توانند به تامین گاز برای عراق و اروپا کمک کنند، به طوریکه دیگر به روسیه و ایران وابسته نباشند.

  • بیشتر بخوانید:

     روسای چهارگانه اقلیم کوردستان: حکم دادگاه فدرال مخدوش کردن قانون اساسی و سیستم فدرالی است

این سه نماینده کنگره، حکم دادگاه فدرال عراق علیه بخش نفت و گاز اقلیم کوردستان را مورد توجه قرار داده و یادآور شده‌اند که آن دادگاه قراردادهای دولت اقلیم با دو شرکت آمریکایی و دو شرکت اروپایی را غیرقانونی خوانده است، درحالیکه درباره قراردادها با شرکت‌های روسی و چینی هیچ حکمی صادر نکرده است.

نمایندگان معترض از وزارت خارجه کشورشان خواسته‌اند که بغداد و اربیل را به اجرای قراردادها پایبند کند و از حقوق قانونی اقلیم کوردستان برای مدیریت بخش انرژی، دفاع نماید.

ب.ن