۴۹ سرباز ارمنستان در اثر حمله‌ی نیروهای آذربایجان کشته شدند

آذری‌ها بامداد روز سه‌شنبه به مواضع ارمنی‌ها حمله کردند

اربیل (کوردستان ۲۴)- ساعاتی پس از انتشار گزارش‌ها از درگیری شدید مرزی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، باکو و ایروان یکدیگر را به آغاز این درگیری مرگ‌بار متهم می‌کنند.

در اولین ساعات سه‌شنبه ٢٢ شهریور، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد ارمنستان مناطق داشکسن، کلبجر و لاچین را زیر آتشبار سنگین قرار داده و وزارت دفاع ارمنستان نیز اعلام کرد آذربایجان شهرهای گوریس، سُتک و جرموک را در غرب ارمنستان زیر آتش سنگین گرفته است.

وزارت دفاع آذربایجان، ایروان را به عملیاتی خرابکارانه «در مقیاسی بزرگ» متهم کرد و گفت این درگیری به آن دلیل آغاز شد که نیروهای ارمنستان در حال مین‌گذاری در جاده‌های تدارکاتی بین مواضع یگان‌های ارتش آذربایجان بودند، فعالیت‌های اطلاعاتی انجام می‌دادند و به منطقه تسلیحات منتقل می‌کردند.

وزارت دفاع ارمنستان نیز درگیری نظامی را نتیجه تحریکات باکو خواند و گفت آذربایجان در حملات خود از آتش توپخانه و پهپاد کمک گرفته است.

وزارت دفاع ارمنستان هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: «سحرگاه سه‌شنبه جمهوری آذربایجان با توپخانه، سلاح‌های سنگین و پهپاد، مواضع نظامی ارمنستان در شهرهای گوریس، سوتاک و جرموک را هدف قرار داد.»

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان با اشاره به کاهش شدت درگیری مرزی میان نیروهای کشورش با ارتش آذربایجان از کشته‌شدن ۴٩ سرباز ارمنستانی خبر داد.

ارمنستان و آذربایجان از زمان فروپاشی شوروی سابق دو بار با هم وارد جنگ شده‌اند که دومین جنگ آن‌ها در اواخر سپتامبر سال ۲۰۲۰ آغاز شد و شش هفته ادامه یافت. در این درگیری‌ها بیش از شش هزار و ۵۰۰ نفر کشته شدند.

دو کشور سرانجام در مذاکراتی با وساطت روسیه که به بازپس‌گیری قره‌باغ از طرف جمهوری آذربایجان منجر شد، اعلام آتش‌بس کردند.

روسیه در ابتدا برای نظارت بر اجرای آتش‌بس دو هزار نیروی حافظ صلح را در منطقه مستقر کر،د اما پس از جنگ اوکراین، اتحادیه‌ی اروپا این نقش را به عهده گرفته است.

/ا.م