پیام مسرور بارزانی در پنجمین سالگرد همه‌پرسی برای استقلال کوردستان

"اراده مردم پیروز شد"
مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کوردستان
مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کوردستان

اربیل (کوردستان٢٤) – نخست وزیر اقلیم کوردستان، روز برگزاری همه‌پرسی برای استقلال اقلیم کوردستان را "روز پیروزی اراده مردم" خواند.

مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کوردستان، در پنجمین سالگرد همه‌پرسی استقلال اقلیم کوردستان که در سال ٢٠١٧ برگزار شد، یک پیام توییتری به همراه یک ویدیو منتشر کرد.

آقای نخست وزیر، نوشته است:" در این روز اراده مردم پیروز شد".

در ویدیویی که آقای بارزانی منتشر کرده، یکی از گردهمایی‌های زمان برگزاری همه‌پرسی نشان داده می‌شود که در آن مردم در حال ابراز شادمانی هستند.

در این ویدیو، صدای پرزیدنت مسعود بارزانی، مبتکر همه‌پرسی شنیده می‌شود که می‌گویند:" رشادت نیروهای پیشمرگ و مقاومت مردم اقلیم کوردستان از هر قدرتی برتر است ".

اکثریت قاطع مردم کوردستان ٩٢.٣% به استقلال رای دادند و علاوه بر آن شمار قابل توجهی از اقوام عرب، ترکمن، آشوری و سایر اقلیت‌های مذهبی، هم در اقلیم کوردستان و هم در مناطق مورد مناقشه بین اربیل و بغداد، در همه‌پرسی شرکت کردند.

همه‌پرسی برای استقلال کوردستان در حالی برگزار شد که نبرد جبهه‌ای علیه سازمان تروریستی داعش رو به پایان بود.

نیروی پیشمرگ کوردستان به رهبری پرزیدنت مسعود بارزانی و حمایت نیروهای ائتلاف بین‌المللی، توانستند سازمان تروریستی داعش را شکست دهند و بسیاری از مناطق اشغال شده را پس بگیرند.

رهبری اقلیم کوردستان، اعلام کرد که همه‌پرسی ابزاری دموکراتیک برای بیان اراده ملت بود.

پس از برگزاری همه‌پرسی برای استقلال اقلیم کوردستان، ارتش عراق و نیروهای حشد شعبی در ١٦ اکتبر ٢٠١٧، یک حمله نظامی گسترده به مناطق مورد مناقشه بین اربیل و بغداد را آغاز کردند که در نتیجه آن شمار قابل توجهی از مردم کورد آن مناطق، آواره شدند و اموالشان به آتش کشیده شد.

ب.ن