آمریکا ارتباطات آنلاین در داخل ایران را تسهیل می‌کند

"ایران برخورد با معترضان را ادامه می‌دهد"
تظاهرکنندگان تصاویر ژینا امینی را حمل می‌کنند _ عکس؛ خبرگزاری فرانسه
تظاهرکنندگان تصاویر ژینا امینی را حمل می‌کنند _ عکس؛ خبرگزاری فرانسه

اربیل (کوردستان٢٤) – همزمان با گسترش اعتراضات در ایران که با جانباختن دختر جوان کورد در ١٦ سپتامبر و در جریان بازداشت او از سوی گشت ارشاد این کشور آغاز شد، مقامات آمریکایی اعلام کردند که قصد انجام اقداماتی برای تسهیل ارتباطات آنلاین در داخل ایران را دارند.

اقدامات ایالات متحده برای تسهیل ارتباطات اینترنتی

گزارشگر کوردستان٢٤ از واشنگتن گزارش داد که تلاش آمریکا بر کاهش تحریم‌های مرتبط با اینترنت علیه ایران، متمرکز است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر کرد، اعلام نمود:"برای اطمینان از دسترسی آزادانه مردم ایران به اطلاعات آنلاین، مجوز عمومی صادر می‌کنیم".

بلینکن افزود که این اقدامات را در واکنش به سرکوب اعتراضات از سوی دولت ایران انجام می‌دهند و تاکید کرد" دولت ایران دسترسی بیش از ٨٠ میلیون شهروند خود را به اینترنت قطع کرده است تا از انتشار تصاویر مربوط به سرکوب خشونت‌آمیز معترضان جلوگیری کند".

وزیر امور خارجه آمریکا، خاطرنشان کرد:" ژینا امینی به طرز غم انگیزی جان باخته است و اکنون دولت کسانی را که به شیوه مسالمت آمیز به مرگ او اعتراض می‌کنند، سرکوب می‌کند. این گامی ملموس برای حمایت معنادار از ایرانیانی است که خواستار رعایت حقوق اولیه خود هستند".

 

تحریم نهادهای امنیتی ایران

روز پنجشنبه، آمریکا در واکنش به سرکوب‌ها، مجموعه‌ای از تحریم‌ها را اعلام کرد که گشت ارشاد و فرماندهان ارشد سازمان‌های امنیتی از جمله وزارت اطلاعات، نیروی زمینی ارتش و نهادهای مجری قانون را شامل می‌شود.

 

ایران اعلام کرد به برخورد با معترضان ادامه دهد

با این حال، مقامات ایرانی تاکنون برای برآورده کردن مطالبات معترضان اقدامی نکرده‌اند و به رفتارهای خشونت آمیز با آنان ادامه می‌دهند.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران روز شنبه تاکید کرد:" دولت با کسانی که امنیت و آرامش کشور را بر هم می‌زنند، قاطعانه برخورد کند".

اعتراضات به خارج از مرزهای ایران نیز سرایت کرده و روز شنبه در اربیل، پایتخت اقلیم کوردستان ده‌ها کورد جنوب و شرق کوردستان در مقابل مقر سازمان ملل متحد، گردهمایی اعتراضی برپا کرده‌اند. معترضان در اربیل پلاکاردهایی با عکس ژینا امینی حمل می‌کردند.

از طرفی دیگر توپخانه‌‌های ایران، در دو روز گذشته مناطق مرزی اقلیم کوردستان را بمباران کرده‌اند.

وال استریت ژورنال گزارش داد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مدعی شده که احزاب مخالف ایران را هدف قرار داده است. تاکنون گزارشی از تلفات احتمالی حملات توپخانه‌ای منتشر نشده است.

انتظار می‌رود اعتراضات در داخل و خارج از ایران و همچنین واکنش‌‌های خشونت آمیز دولت آن کشور ادامه یابند.

ب.ن