احزاب مسیحی انتخابات پارلمانی را تحریم کردند

در اعتراض به حکم دادگاه فدرال عراق
کنفرانس خبری احزاب و نیروهای سیاسی مسیحی
کنفرانس خبری احزاب و نیروهای سیاسی مسیحی

اربیل (کوردستان٢٤)- احزاب و نیروهای سیاسی مسیحی، در اعتراض به حکم دادگاه فدرال عراق، مبنی بر لغو کرسی‌هایشان در پارلمان کوردستان، انتخابات دور ششم پارلمان را تحریم کردند.

امروز دوشنبه ١١ مارس، احزاب و نیروهای سیاسی کلدانی، سریانی و ارمنی در یک کنفرانس خبری، موضع خود را در خصوص احکام اخیر دادگاه فدرال عراق، علیه جوامع ملیتی و دینی اقلیم کوردستان، اعلام کردند و آن را ضربه زدن به همزیستی مسالمت‌آمیز، و سرپیچی از قانون و نقض قانون اساسی عراق دانستند.

همچنین آن را "نتیجه اشتباه تاریخی اتحادیه میهنی کوردستان" دانستند که برای "کسب دستاورد موقت سیاسی" مرتکب شده است.

و نیز تاکید کردند که در اثر عملکرد فراکسیون اتحادیه میهنی کوردستان در مجلس نمایندگان عراق، جوامع با شرایط غیرمطلوبی مواجه شده‌اند و "این اقدام برای ضربه زدن به همزیستی مسالمت‌آمیز و دموکراسی در اقلیم کوردستان است."

و یادآور شدند که اختصاص کرسی به جوامع ملیتی و دینی در پارلمان کوردستان از سال ١٩٩٢ تصویب و اجرایی شده است و یک اصل تضمین کننده بوده برای نمایندگی سیاسی مسیحیان و ترکمان‌ها در پارلمان کوردستان. "زیرا ارمنی‌ها، کلدانی‌ها، سریانی‌ها و آشوریان به عنوان جوامع کم جمعیت توانایی رقابت انتخاباتی با ملت کورد با جمعیت بالا را ندارند."

و با بیان اینکه در دور پنجم پارلمان کوردستان، در ائتلاف‌های اتحاد ملی و ائتلاف حامورابی بیشترین آرای شهرها و روستاهای دشت نینوا و عراق را کسب کرده‌اند، اعلام کردند که انتخابات پارلمان کوردستان را تحریم می‌کنند و این موضع را واکنش به اشتباه تاریخی دادگاه فدرال و اتحادیه میهنی کوردستان در برابر جوامع، تلقی کردند.

و در ادامه خاطرنشان کردند موضعی که اعلام می‌کنند، موضع نهایی نیست و اگر فرزندان سرزمینشان از آنها بخواهند، مشارکت خواهند کرد.

همچنین خواستار آن شدند که در راستای حفظ دموکراسی در کوردستان و تقویت کیان قانونی اقلیم کوردستان، در برگزاری انتخابات تسریع شود.

دادگاه فدرال عراق روز چهارشنبه ٢١ فوریه با صدور حکمی کرسی‌های پارمان کوردستان را از ١١١ به ١٠٠ کاهش داد و به این ترتیب، جوامع ملیتی و دینی اقلیم از برخورداری نماینده در پارلمان محروم شدند.

ب.ن